
Kievan Rus, oftewel het Kievse Rijk, was een middeleeuws rijk waarvan vele Oost-Europeanen afstammen. De dynastie van de Ruriken (Rurik-dynastie) duurde van de negende tot de dertiende eeuw, toen het rijk permanent versplinterde. De invasie van het Mongoolse leger was hier de belangrijkste oorzaak van. Aan het einde van de tiende eeuw was het Vladimir de Grote die het Kievse rijk verenigde en de grenzen ervan verstevigde. Toen hij in 1015 stierf, liet hij een groot aantal zonen en dochters achter. Veel van zijn zonen waren gouverneurs van steden binnen het rijk. Er brak een oorlog uit onder de zonen, omdat zij allemaal hun plek op de troon als Prins van Kiev wilden opeisen.

De nieuwe prins van Kiev
In het spel Rurik: Dawn of Kiev kies je een held die je tijdens het spel een specifiek voordeel geeft. Met jouw held probeer je de eretitel op te eisen en prins van Kiev te worden. Dit doe je door gebieden te bezetten, belastingen te innen, gebouwen te bouwen en strategische plannen te smeden. Het speelbord bestaat uit meerdere provincies, waarbij elke provincie zijn eigen unieke grondstof heeft. In een solo- of tweespelersspel worden alleen de groene provincies gebruikt, in totaal zes. Je hebt een persoonlijk bord met een boot en een steiger, waar je al je geld en grondstoffen kunt opslaan. Tijdens het spel plaats je adviseurs, die in de tweede fase acties uitvoeren. Het doel van het spel is om gebieden te veroveren en bezet te houden. Op het “claimbord” staan vier sporen waarop je, als je het goed speelt, gedurende het spel vooruitgang boekt. Deze sporen vormen de belangrijkste bron van punten bij de eindtelling, dus houd ze goed in de gaten!

Goed advies is goud waard
Het spel wordt gespeeld over in totaal vier rondes. Je begint met vier adviseurs en aan het begin van ronde drie en vier krijg je er een adviseur bij. Elke ronde begint met een strategiefase, waarin je bepaalt welke acties je mag uitvoeren en in welke volgorde. Dit doe je door je adviseurs met verschillende waardes op het actiebord te plaatsen. Het actiebord heeft voor elke actie meerdere plaatsen, en je legt je adviseur altijd op de bovenste plek. Deze plek biedt de sterkste uitvoering van de actie. Als iemand anders echter een adviseur met een hogere waarde op hetzelfde actiespoor plaatst, wordt die boven de jouwe gelegd, waardoor jouw adviseur een plek naar beneden schuift. De waarde van je adviseur kan worden gemanipuleerd door er een steekpenning van één of meerdere munten op te leggen. Hierdoor wordt de waarde van de adviseur tijdelijk verhoogd.
Na de strategiefase ga je over naar de actiefase, waarin je de eerder geplaatste adviseurs in volgorde van lage naar hoge waarde uitvoert. Adviseurs met de laagste waarde zullen op de relatief minst sterke acties terechtkomen. Het uitvoeren van de acties gebeurt beurtelings, per adviseur. Goed plannen en de juiste volgorde van je adviseurs aanhouden is hierbij van groot belang; je wilt bijvoorbeeld wel genoeg legers hebben om te kunnen verplaatsen. Er zijn in totaal zes verschillende acties om uit te kiezen: legers aanvullen, verplaatsen, aanvallen, bouwen, belasting innen en plannen smeden (schemes).

Thousands of feet march to the beat, it's an army on the march
Bij de actie 'legers aanvullen' plaats je een aantal legers gelijk aan het aantal afgebeelde helmen. De legers moet je plaatsen in een regio waar je al minstens één leger of held hebt staan. 'Verplaatsen van legers' werkt op dezelfde manier: je verplaatst een aantal legers naar een aangrenzende provincie, gelijk aan het aantal afgebeelde laarzen. Hierbij is het belangrijk om te letten op de meerderheid aan legers in een provincie en je aanwezigheid in de provincie.

If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle
De actie 'aanvallen' geeft je de mogelijkheid om met je leger of held een ander leger of held aan te vallen in een provincie waar je aanwezig bent. Wanneer je aanvalt, verwijdert de tegenstander het aangevallen leger of de held van het bord en ga jij als aanvaller één plek vooruit op het aanvalsspoor. Daarnaast trek je een "scheme"-kaart. Staat er op die kaart een leger afgebeeld, dan raakt jouw leger gewond in de strijd en verwijder je het van het bord. Tijdens de setup van het spel wordt in elke provincie een rebellenleger geplaatst. Deze rebellen kan je ook aanvallen en verslaan. Ze leveren je een grondstof of geld op, afhankelijk van wat er op de sticker onder het rebellenleger staat. In dit geval ga je echter niet vooruit op het aanvalsspoor en hoef je geen kaart te trekken, waardoor je het risico op verlies van een leger vermijdt.

Kastelen in de lucht bouwen
'Bouwen' is wellicht de belangrijkste actie in het spel. Door in de juiste provincie het juiste gebouw te plaatsen, kan je flink wat voordelen behalen. Je kan in het spel drie verschillende soorten gebouwen bouwen: een kerk, een markt en een burcht.
* Zodra je een kerk bouwt, wordt onmiddellijk een leger van een andere partij bekeerd en van het bord genomen en neemt jouw eigen leger deze plaats in.
* Met een markt kan je bij de actie 'belasting innen' een extra grondstof uit de voorraad nemen van de betreffende provincie.
Het spel wordt gespeeld over in totaal vier rondes. Je begint met vier adviseurs en aan het begin van ronde drie en vier krijg je er een adviseur bij. Elke ronde begint met een strategiefase, waarin je bepaalt welke acties je mag uitvoeren en in welke volgorde. Dit doe je door je adviseurs met verschillende waardes op het actiebord te plaatsen. Het actiebord heeft voor elke actie meerdere plaatsen, en je legt je adviseur altijd op de bovenste plek. Deze plek biedt de sterkste uitvoering van de actie. Als iemand anders echter een adviseur met een hogere waarde op hetzelfde actiespoor plaatst, wordt die boven de jouwe gelegd, waardoor jouw adviseur een plek naar beneden schuift. De waarde van je adviseur kan worden gemanipuleerd door er een steekpenning van één of meerdere munten op te leggen. Hierdoor wordt de waarde van de adviseur tijdelijk verhoogd.
Na de strategiefase ga je over naar de actiefase, waarin je de eerder geplaatste adviseurs in volgorde van lage naar hoge waarde uitvoert. Adviseurs met de laagste waarde zullen op de relatief minst sterke acties terechtkomen. Het uitvoeren van de acties gebeurt beurtelings, per adviseur. Goed plannen en de juiste volgorde van je adviseurs aanhouden is hierbij van groot belang; je wilt bijvoorbeeld wel genoeg legers hebben om te kunnen verplaatsen. Er zijn in totaal zes verschillende acties om uit te kiezen: legers aanvullen, verplaatsen, aanvallen, bouwen, belasting innen en plannen smeden (schemes).

Thousands of feet march to the beat, it's an army on the march
Bij de actie 'legers aanvullen' plaats je een aantal legers gelijk aan het aantal afgebeelde helmen. De legers moet je plaatsen in een regio waar je al minstens één leger of held hebt staan. 'Verplaatsen van legers' werkt op dezelfde manier: je verplaatst een aantal legers naar een aangrenzende provincie, gelijk aan het aantal afgebeelde laarzen. Hierbij is het belangrijk om te letten op de meerderheid aan legers in een provincie en je aanwezigheid in de provincie.

If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle
De actie 'aanvallen' geeft je de mogelijkheid om met je leger of held een ander leger of held aan te vallen in een provincie waar je aanwezig bent. Wanneer je aanvalt, verwijdert de tegenstander het aangevallen leger of de held van het bord en ga jij als aanvaller één plek vooruit op het aanvalsspoor. Daarnaast trek je een "scheme"-kaart. Staat er op die kaart een leger afgebeeld, dan raakt jouw leger gewond in de strijd en verwijder je het van het bord. Tijdens de setup van het spel wordt in elke provincie een rebellenleger geplaatst. Deze rebellen kan je ook aanvallen en verslaan. Ze leveren je een grondstof of geld op, afhankelijk van wat er op de sticker onder het rebellenleger staat. In dit geval ga je echter niet vooruit op het aanvalsspoor en hoef je geen kaart te trekken, waardoor je het risico op verlies van een leger vermijdt.

Kastelen in de lucht bouwen
'Bouwen' is wellicht de belangrijkste actie in het spel. Door in de juiste provincie het juiste gebouw te plaatsen, kan je flink wat voordelen behalen. Je kan in het spel drie verschillende soorten gebouwen bouwen: een kerk, een markt en een burcht.
* Zodra je een kerk bouwt, wordt onmiddellijk een leger van een andere partij bekeerd en van het bord genomen en neemt jouw eigen leger deze plaats in.
* Met een markt kan je bij de actie 'belasting innen' een extra grondstof uit de voorraad nemen van de betreffende provincie.
* Een burcht telt als een extra leger wanneer er wordt gekeken wie de controle heeft in een provincie.
Het bouwen van gebouwen kost geen grondstoffen in dit spel.
Met de actie 'belasting innen' kan je in een provincie waar je de heerser bent, een grondstof innen die op het bord ligt. Als je een markt hebt gebouwd, krijg je een extra grondstof uit de voorraad. De laatste actie is 'plannen smeden'. Hierbij trek je een aantal "scheme"-kaarten van een stapel, kiest er één uit, en legt de niet-gekozen kaarten in de door jou gewenste volgorde terug op de stapel waar ze vandaan komen.
Met de actie 'belasting innen' kan je in een provincie waar je de heerser bent, een grondstof innen die op het bord ligt. Als je een markt hebt gebouwd, krijg je een extra grondstof uit de voorraad. De laatste actie is 'plannen smeden'. Hierbij trek je een aantal "scheme"-kaarten van een stapel, kiest er één uit, en legt de niet-gekozen kaarten in de door jou gewenste volgorde terug op de stapel waar ze vandaan komen.

To scheme or not to scheme?
In het spel kan je ook een aantal bonusacties uitvoeren. Deze tellen niet mee als een actie van je adviseur. Een "scheme"-kaart kan je tijdens je beurt spelen. Deze geeft meestal een extra actie of grondstof. Per beurt mag je één "deed"-kaart volbrengen. Deze kaarten leveren vaak een extra actie op en, aan het einde van het spel, één of twee punten.
Daarnaast heb je twee tegels waarmee je grondstoffen kan omzetten in een bouwactie of het bijplaatsen van een leger op het bord. Als je de actie hebt uitgevoerd, draai je de tegel om. Aan het einde van de ronde worden de tegels weer teruggedraaid, zodat ze opnieuw gebruikt kunnen worden.
Aan het einde van de ronde, nadat iedereen zijn adviseurs heeft teruggepakt en de bijbehorende acties heeft uitgevoerd, gaan we over naar de "claim"-fase. In deze fase wordt beoordeeld hoe goed iedereen heeft gepresteerd en ga je op het bijbehorende claimspoor vooruit. Er wordt gekeken naar in hoeveel provincies je de meerderheid hebt, in hoeveel aangrenzende provincies je hebt gebouwd en hoeveel grondstoffen er in je boot liggen. In de volgende rondes kan je alleen maar vooruitgaan op deze sporen, nooit naar beneden.
Vervolgens ontvangt iedere speler geld voor elke volle kolom in hun boot en voor elke nog niet geplaatste fiche op het "claim"-bord. Daarnaast mag iedere speler een "deed"-kaart kiezen uit de drie beschikbare kaarten. De grondstoffen op het speelbord worden aangevuld en de ronde-marker schuift één plek vooruit.

Het puntentellen gaat beginnen
Na vier rondes is het spel afgelopen en worden de punten opgeteld. Deze punten komen van het "claim"-bord, volbrachte "deed"-kaarten, het oorlogsspoor en de agendakaarten. De speler met de meeste punten is uiteraard de winnaar. In het geval van een gelijke stand wint de speler die in de meeste provincies heerst. Als er dan nog steeds een gelijke stand is, wint de speler met het meeste geld. De winnaar van het spel mag zich vanaf nu "Grand Prince" of "Princess of Kiev" noemen, een mooie eretitel!

Only the lonely
De solo-modus in het spel werkt met een fictieve tegenstander die vier niveaus kent. Deze zijn afgebeeld op de achterkant van de spelersborden. Op het spelersbord van de bot staan drie kolommen, en één van deze kolommen zal zijn voorkeursactie zijn voor deze ronde (aan het begin, waar de beer bij staat). De bot speelt altijd met Sviatopolk als held, neemt alle speelstukken van één kleur en gebruikt de rebellen als zijn leger.

Slim opgebouwde solokaarten
In de solo-modus speel je met een stapel kaarten die drie kolommen en zes rijen met afgebeelde symbolen bevat. Deze stapel kaarten leg je met de symbolen naar boven. Tijdens de strategiefase bepaal je waar de bot een adviseur plaatst door de onderste kaart één rij naar beneden te schuiven. Hierdoor wordt er een adviseur met een nummer zichtbaar. Vervolgens plaats je de adviseur met dat nummer in de kolom van de afgebeelde actie op het actiebord. In sommige gevallen zal de bot ook een steekpenning plaatsen; dit staat meestal afgebeeld op de kaart. Dit proces herhaal je om de beurt met de bot totdat er geen adviseurs meer kunnen worden geplaatst.
Zodra de actiefase begint, leg je de onderste kaart van de stapel bovenop. Deze kaart gebruik je tijdens bepaalde acties. Er staan provincies en gebouwen op afgebeeld die bepalen waar de bot de voorkeur aan geeft qua provincie en type gebouw.
Indien de bot een "scheme"-kaart zou mogen pakken, speelt hij in plaats daarvan een bonusactie vrij op zijn speelbord door de munt in de bijbehorende kolom te pakken. Deze bonussen zijn permanent en zorgen voor veel krachtigere acties. De manier waarop de bot acties uitvoert, is logisch opgedeeld en duidelijk omschreven in de handleiding.
Na de actiefase bepaal je waar de bot de voorkeur aan zal geven in de volgende ronde. Dit doe je door te kijken op welk spoor op het "claim"-bord jij voorstaat. Zo zal zijn strategie, naarmate het spel vordert, verschuiven van lopen en aanvallen naar bouwen of belasting innen. Het systeem met de kaarten is slim opgezet, en na één ronde begrijp je snel de bedoeling, waardoor het spel vlot verloopt.

Conclusie:
Rurik: Dawn of Kiev is een spel dat niet zo heel bekend is, maar toch redelijk hoog aangeschreven staat onder spelers. Het spel draait om area-management, maar ook om het goed plannen van adviseurs en het uitvoeren van acties in de juiste volgorde. Grondstoffen spelen in het spel een minder belangrijke rol; je gebruikt ze voornamelijk voor extra acties of bepaalde kaarten.

Het spel speelt vlot weg in ongeveer een uur en door de niet al te hoge moeilijkheidsgraad kan je lekker doorgaan zonder al te veel te hoeven nadenken. Rurik mixt meerdere spelelementen en zorgt voor een leuke spelervaring. De componenten zijn van goede kwaliteit en er zitten mooi gedetailleerde miniatures bij (standaard niet geschilderd). Voor deze review is de Kickstarter-versie gebruikt, die een prima insert bevat.
Voor mij is Rurik echt een zogenoemde "hidden gem" die zeker meer aandacht verdient in de bordspelwereld. Zijn lastige verkrijgbaarheid helpt daar echter niet bij.
Review door Remco Boskamp © voor De Solospelers ©
Pro
+ Goed werkende solo-modus
+ Speelt door lage moeilijkheid lekker vlot weg
+ Goede houten componenten en gedetailleerde mini’s
+ Interessante strijd om macht in de regio’s
Con
- Weinig tot geen interactie met de bot, wat multiplayer juist goed maakt
- In de solo gebruik je de rebellen als legers, dus geen extra grondstoffen als je ze verslaat
REFERENTIEPUNTEN:
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 3/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 7,6/10