Spirit Island



Spirit Island (2017) speelt zich af op een eiland in het midden van de oceaan. Op het eiland leven de Spirits en de Dahan al eeuwen in harmonie samen. De gronden zijn vruchtbaar, er heerst vrede en iedereen op het eiland is gelukkig. Maar plots arriveren er Invaders die de inheemse bevolking willen uitmoorden om zo het eiland op te eisen. De Spirits van het eiland worden opgeroepen om samen met de Dahan de Invaders schrik aan te jagen zodat zij het eiland verlaten en de Dahan en de Spirits terug samen in harmonie kunnen leven. Door een goede samenwerking van de Spirits, die werken met de elementen, en het tactisch denken van de Dahan, lukt het jou misschien wel om de Invaders terug huiswaarts te sturen.

Spirit Island is een coöperatief spel met onder meer elementen van ‘area majority / influence’, ‘campaign / battle’ en ‘hand management’. Het spel is ontworpen door R. Eric Reuss, uitgegeven door Greater Than Games en kan gespeeld worden met 1 tot 4 spelers.



Hoeveel tijd heb ik nog voordat de Invaders aan land komen?
Je hebt gelukkig wel even de tijd voordat de Invaders op het eiland arriveren. Begin het spel met het klaarmaken van het Invader Board. Bouw het deck met Fear Cards op zoals dit wordt uitgelegd in de spelregels en leg het deck links bovenaan op het Invader Board. De rest van de Fear Cards heb je tijdens het spel niet meer nodig. Per Spirit waarmee het spel wordt gespeeld leg je vier Fear Tokens, vijf Blight Tokens en een Island Board klaar. Elk Island Board bestaat uit acht verschillende velden, twee van elk van de vier terreinsoorten Jungle, Mountain, Sands en Wetland. Op deze velden staat ook aangegeven waar, bij het begin van het spel, Dahan, Blight Tokens, steden en dorpen geplaatst moet worden. Daarna maak je het Invader Deck klaar. Met dit deck wordt beslist waar de Invaders aankomen. Ook worden de stapels met Minor en Major Power Cards geschud.

Daarna kiest elke speler een kleur en een Spirit waarmee gespeeld gaat worden. Elke Spirit speelt totaal anders, probeer dus complementair te kiezen wanneer je met meerdere Spirits speelt. Op de achterkant van elk Spirit Board staat meer uitleg over de Spirit: de geschiedenis, zijn startpositie op het eiland, wat de sterktes zijn en zijn complexiteit. Op de voorkant staan de Growth-acties die de Spirit elke ronde heeft, hoeveel energie hij elke ronde krijgt en hoeveel actiekaarten er gespeeld mogen worden. Verder heeft elke Spirit Innate Powers. Hoe die precies werken, kom ik later op terug. Op het Spirit Board staan ook nog enkele speciale regels die alleen voor die Spirit gelden. Elke Spirit komt nog met vier (eigen) Unique Power Cards en begint het spel met Presence op zijn eigen Island Board.

Voor je eerste spel van Spirit Island wordt aangeraden om met een Low Complexity Spirit te spelen. De actiekaarten die een Low Complexity Spirit neemt, worden bepaald door een kaart waarop een aantal Minor en Major Power Cards in volgorde worden genoemd. Het klinkt als een hele boterham, maar eigenlijk neemt de setup van het spel maar een paar minuten in beslag.



Kunnen we nu dan beginnen met de Invaders schrik aan te jagen?
Het doel van de Invaders is om zoveel mogelijk verwoesting te veroorzaken op het eiland en de natuur te vernietigen door Blight op het eiland te verspreiden. Denk hierbij aan het afbranden van bossen en het droogmaken van moerassen.

De Invaders doen dit door het land te ontdekken, er te bouwen en ravage te creëren. Te veel Blight op het eiland is niet goed. Het doel van jou als Spirit is dit natuurlijk volledig tegen te gaan en de Invaders te verdringen van het eiland.

Het spel begint zodra de Invaders voor het eerst een Explore-actie uitvoeren: je draait de bovenste kaart van het Invader Deck om en plaatst per eiland Explorers op de juiste velden. Daarna gaan de Spirits aan de slag. Elke speler kiest één van de Growth-acties die bovenaan op zijn of haar Spirit Board staan. Deze acties kunnen zijn: het nemen van energie, eerder gespeelde actiekaarten terug op hand nemen, een actiekaart nemen van de stapel (je neemt vier kaarten van de stapel met Minor Of Major Power Cards en kiest er één. Als je een Major Power Card neemt, moet je een andere actiekaart afleggen) of Presence aan het eiland toevoegen. Om Presence aan het eiland toe te voegen, neem je een Presence Token van je Spirit Board en plaatst deze binnen de juiste afstand (Range) van je al eerder geplaatste Presence. Het is daarbij toegestaan om Presence op andere Island Boards te plaatsen, zolang het maar binnen de toegestane Range is.


Daarna krijgt elke speler een aantal energie en mag een aantal actiekaarten gespeeld worden. Beide aantallen zijn afhankelijk van hoeveel Presence een speler eerder al op het eiland heeft mogen plaatsen. Om actiekaarten te kunnen spelen, zal ook energie betaald moeten worden. De hoeveelheid staat aangegeven op elke actiekaart.

Er zijn twee soorten acties: de Fast acties en de Slow acties. Wanneer deze gebruikt mogen worden, kom je verder in de review te weten. Op een actiekaart staat ook vermeld op wat voor soort land de actie ingezet mag worden. En natuurlijk mogen we de actie zelf niet vergeten: deze wordt duidelijk uitgelegd.

Wat we verder nog zien op de actiekaarten, zijn de elementen die de kaart heeft. Er zijn acht verschillende elementen, zoals bijvoorbeeld lucht, aarde, vuur en water.

Op elk Spirit Board staan ook Innate Powers, die Fast of Slow kunnen zijn. De Innate Powers mag je inzetten als je met de te spelen actiekaarten ook de elementen hebt die voor een bepaalde Power nodig zijn.

Na alle Growth-acties zijn eerst de Fast Power-acties aan de beurt. De Fast Power-acties zijn de actiekaarten en Innate Powers waar bij 'Speed' een rode vogel is afgebeeld. Er is geen vaste speelvolgorde, je kiest zelf welke actie van welke Spirit je eerst wilt uitvoeren.


Na het spelen van de Fast Power-acties volgt de Invader Phase. Indien aanwezig, wordt daarbij eerst het effect van de Blighted Island Card afgehandeld. Vervolgens worden de eerder vrijgespeelde Fear Cards afgehandeld, rekening houdend met het Terror Level dat je tot zover hebt bereikt. Fear Cards speel je vrij door het spelen van actiekaarten en het vernietigen van de steden en dorpen van de Invaders.

Ravage is naar mijn mening nog het meest lastig om uit te leggen. Het kan dus zeker geen kwaad om tijdens je eerste potjes Spirit Island de spelregels bij de hand te houden. Bij Ravage vallen de Invaders het eiland aan. Op een Invader Card zijn één of twee terreinsoorten aangegeven. De Invaders vallen alle velden van deze terreinsoort(en) op het eiland aan. De sterkte van hun aanval is daarbij gelijk aan de sterkte van de gebouwen die op de betreffende velden staan. Een stad geeft drie kracht, een dorp geeft twee kracht en een Explorer geeft één kracht. Per veld tel je de kracht bij elkaar op. Is er Defend op het veld aanwezig, dan trek je dat per veld van de aanvalskracht af. Is er daarna nog sprake van twee of meer kracht, dan wordt er een Blight Token op het veld geplaatst. Daarna worden de Dahan die op het veld staan aangevallen, elke Dahan heeft twee kracht. De gebouwen vallen de Dahan aan met eenzelfde kracht als dat de gebouwen bij elkaar opgeteld waard zijn. Als er na de aanval nog Dahan in leven zijn, vallen zij de gebouwen terug aan met twee kracht per Dahan. Eén Dahan kan dus één dorp vernietigen hetgeen een Fear Card oplevert. Het klinkt allemaal ingewikkelder dan het uiteindelijk is en gelukkig wordt Ravage duidelijk in de spelregels uitgelegd aan de hand van voorbeelden.


Na Ravage volgt de Build Phase van de Invaders. De Invaders bouwen op elk veld waarvan de terreinsoort overeenkomt met de Invader Card op het Build-veld van het Invader Board.

Na de Build Phase volgt de Explore Phase: je draait de bovenste kaart van het Invader Deck open en op elk veld waarvan de terreinsoort overeenkomt met de terreinsoort(en) op de kaart en op of naast een stad of dorp dan wel de oceaan grenst, komt een Invader te staan.

Na de Explore Phase zijn de Slow Power-acties aan de beurt. De Slow Power-acties zijn de actiekaarten en Innate Powers waar bij 'Speed' een blauwe schildpad is afgebeeld. Ook hier kies je zelf welke actie van welke Spirit je eerst wilt activeren.

Het laatste dat je tijdens een ronde doet is 'Time Passes'. Alle actiekaarten die tijdens de ronde werden gespeeld, komen op de aflegstapel te liggen en alle schade aan niet-vernietigde Dahans en steden wordt teniet gedaan. Daarna worden alle Invader Cards op het Invader Board één plaats naar links verschoven en kan een nieuwe ronde beginnen.

Je wint het spel als je het doel van het huidige Terror Level haalt. Voor Terror Level 1 betekent dit dat alle Invaders vernietigd moeten zijn, voor Terror Level 2 moeten alle steden en dorpen vernietigd zijn en voor Terror Level 3 moeten alle steden vernietigd zijn. Je wint het spel ook als je zoveel Fear hebt gecreëerd dat er geen Fear Cards meer getrokken kunnen worden. In dat geval behaal je een Fear Victory.

Je verliest het spel zodra een Spirit geen enkele Presence op het eiland meer heeft, alle Blight Tokens van het Invader Board naar het eiland verplaatst zijn of je geen kaarten van het Invader Deck kunt opendraaien. Dit gebeurt vaker dan je denkt, maar daar zit voor mij nu net de uitdaging van het spel.



Alleen tegen alle Invaders, is dat mogelijk?
Op zich is het verschil tussen Spirit Island solo of multiplayer spelen niet heel groot. Per Spirit heb je een aantal Fear en Blight Tokens. Het aantal Spirits waarmee je het spel wilt spelen, bepaalt de grootte van het eiland.

In heel de werking van het spel verandert niets. Je kan jezelf natuurlijk ook uitdagen om te spelen met meer dan één Spirit. Doe je graag aan zelfpijniging dan kan ik alleen maar aanraden om solo met vier Spirits te spelen, dat is allemaal mogelijk met Spirit Island. Met slechts één Spirit spelen, maakt het soms ook moeilijker. Het is net de samenwerking tussen de Spirits die het spel iets makkelijker kan maken.


De Invaders spreken echt een andere taal, ik heb er hoofdpijn van gekregen
De uitleg hierboven was echt redelijk veel. Spirit Island is dan ook een vrij complex spel met een Complexity Rating van 4,07 uit 5 op BGG. Maar zodra je het spel een paar keer hebt gespeeld, wordt alles vrij snel duidelijk. De Spirits spelen echt allemaal totaal anders. Een Spirit gaat vaak ook beter samen met de ene Spirit dan met een andere Spirit. Aangezien er acht Spirits zijn is er echt wel keuze genoeg om verschillende tactieken en manieren uit te proberen. Er zijn genoeg kaarten in beide stapels van de Minor en Major Power Cards dat geen spel ooit hetzelfde speelt.

Thematisch is het ook wel een spel dat zeker tot de verbeelding spreekt. Vaak ben je als speler zelf een indringer die een land probeert te veroveren. In Spirit Island speel je juist tegen de indringers. Je probeert het eiland vrij te maken van de Invaders door de elementen van het eiland tegen ze te gebruiken. Denk hierbij aan verdrinking, brand, nachtmerries, donder en bliksem… alles is geoorloofd.

Een goede samenwerking tussen de Spirits en de Dahan is heel belangrijk in dit spel, je kan geluk hebben met de juiste Fear Card op het juiste moment.

De kwaliteit van de componenten is goed: de spelersborden zijn vrij dik en de kwaliteit van de kaarten is ook prima te noemen. Wat thematisch ook heel sterk is, is dat de componenten voor de Spirits en de Dahan, dus inheems, van hout zijn, waar de componenten voor de Invaders juist van plastic zijn.

De geschiedenis van de Spirits is ook wel leuk om te lezen, je komt meer te weten over de Spirits zelf. Het is echt heel goed uitgewerkt allemaal. De spelregels van Spirit Island zijn ook duidelijk, er staan veel voorbeelden in en alles wordt tot in het kleinste detail uitgelegd. Het is gewoon veel om te onthouden in het begin, maar ik veronderstel dat, als je dit spel wilt spelen, je voorkeur ook wel naar complexere spellen gaat.

Als het gaat om de herspeelbaarheid, heb je met Spirit Island zeker een goed spel in handen. Behalve de al eerder genoemde acht Spirits om uit te kiezen, zijn er verder nog vier Island-borden, twee Blighted Island-kaarten en diverse Minor en Major Power-kaarten. Aan de achterzijde van elk Island-bord is er nog een meer thematische kaart weergegeven die de moeilijkheid van het spel serieus omhoog haalt. Ook zijn er nog drie Adversaries die elk zes niveaus kennen, en vier scenario’s die de regels van het spel nog iets veranderen. Je kunt ervoor kiezen om met een Adversary en een scenario samen te spelen of enkel een Adversary of enkel een scenario. Als dat het spel niet herspeelbaar maakt?!

Conclusie
Spirit Island is echt een wel een heel goed spel. Je hebt een heel sterk thema, over de verschillende Spirits is goed nagedacht en het spel kent een grote herspeelbaarheid. Ik vind het een heel fijn spel om te spelen: de eerste spellen moet je er echt wel even inkomen maar, zodra je wat gevoel met het spel hebt, ligt het zo weer op tafel. Dat laatste mag je heel letterlijk nemen, want het spel is in vijf minuten opgezet en je bent toch gemiddeld meer dan een half uur echt met het spel bezig.

Soms is het echt spannend tot de laatste beurt. Elke beslissing die je maakt kan grote gevolgen hebben voor de volgende acties. Laat ik de stad bouwen of ga ik toch voor de Blight? Krijg ik de Blights nog weg? Hoe ga ik dat hier weer oplossen?

Het enige kleine nadeel is dat ik vind dat je het spel wat kan berekenen. Je weet via het Invader Deck wat er de volgende ronde gaat gebeuren. Omdat de kaarten van Ravage en Build omgedraaid zijn, weet je welke acties je dient uit te voeren om alles wat tegen te houden. Maar dat is maar een miniem nadeel.

Ik heb nog niet tegen elke Adversary gespeeld, die geven in het spel toch net even meer spanning. Maar die ga ik zeker nog de revue laten passeren. Dit spel speel ik echt wekelijks. Aan de scenario’s moet ik nog wel beginnen dus kan ik hier nog niets over zeggen. Dat komt nog wel.

Spirit Island kent ook nog een aantal uitbreidingen, te weten Branch & Claw (2017), Jagged Earth (2020), Feather & Flame (2022) en Nature Incarnate (2023). De uitbreidingen geven meer Spirits en aspectkaarten die vorige Spirits aanpassen, eventkaarten die de berekenbaarheid van elke beurt kunnen veranderen, meer Minor en Major Power-kaarten… . Kortom echt weer heel veel spelplezier.

Review door Koen Janssens © voor De Solospelers ©

Pro
+ Heel snel opgezet
+ Grote herspeelbaarheid en variatie
+ Thematisch
+ Duidelijke spelregels met veel voorbeelden

Con
- Niet voor iedereen geschikt door de complexiteit
- Winst/verlies kan een anti-climax zijn

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/componenten: 9/10
Spelregels: 4/5
Setup/speeltijd 5/5
Geluk vs strategie: 4/5
Win-/verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10

ALGEMENE SCORE: 9,2/10