River of Gold



In het rijk van Rokugan is de legendarische River of Gold het bewijs van een grenzeloze welvaart. Langs de glinsterende stromingen zeilen welvarende kooplieden van de ene naar de andere haven om zo enorme handelsimperiums neer te zetten. Als een gewaardeerd lid van de illustere Crab, Crane, Mantis of Scorpion Clan begin je aan een opmerkelijke reis om je eigen handelsroute af te dwingen terwijl je fel strijdt om invloed binnen de adelijke kringen te krijgen. Weet jij de verwachtingen waar te maken en breng je jouw Clan een ongekend fortuin? Dat is wat je staat te wachten als je aan je reis over de River of Gold begint.

River of Gold (2024) is een spel dat draait om het leveren van goederen aan klanten en het verkrijgen van de meeste invloed in de zes regio’s van het rijk van Rokugan. Het spel wordt gespeeld over een variabel aantal rondes, verdeeld over twee Era’s. Een ronde bestaat uit een beurt voor elke speler en een beurt bestaat weer uit vier stappen.

Wanneer je aan de beurt bent, zal je eerst moeten beslissen of je Divine Favor wilt inzetten of niet. Met een Divine Favor kan je de waarde van je dobbelsteen, die je aan het einde van je vorige beurt hebt moeten gooien, met 1 verhogen of verlagen. Het is toegestaan om meerdere Divine Favors in te zetten. Ook is het toegestaan om een dobbelsteen met waarde 1 te veranderen in een dobbelsteen met waarde 6 en andersom. Waarom is dat belangrijk? Nou, de waarde van je dobbelsteen bepaalt in welke regio jij een gebouw mag bouwen, hoe ver je kunt zeilen met je rivierboten en bij welke klant jij goederen mag afleveren.

 

Aan de slag!
Vervolgens voer je een actie uit, waarbij je dus drie opties hebt, namelijk het bouwen van een gebouw, het zeilen met één van je twee rivierboten en het afleveren van goederen bij één van je klanten.

Het bouwen van een gebouw
Laten we eerst eens inzoomen op de kenmerken die de gebouwtegels hebben. Een lesje anatomie dus, nou ja, soort van dan. In het midden van een gebouwtegel zie je een gekleurde banner met aan de onderzijde één van de vier gebouwtypes. Zo heb je de blauwe Ports (havens), de rode Shrines (heiligdommen), de oranje Manors (landhuizen) en de groene Markets (markten).

In het midden van de banner staat de bouwbonus afgebeeld. Bouw je dit gebouw, dan krijg je direct de bonus, die bestaat uit invloed in de regio waarin je het gebouw bouwt. Direct boven de bouwbonus staan één of twee stippen. Deze stippen geven aan of het gebouw tot Era 1 of Era 2 behoort.

Links van de banner vind je de beloning voor de eigenaar van het gebouw en rechts van de banner vind je de beloning voor de bezoeker aan het gebouw. Wat dat precies inhoudt, kom ik later op terug.
 

Terug naar de actie zelf. Wanneer je een gebouw bouwt, kies je een lege plek langs de oevers van de regio die overeenkomt met de waarde van jouw dobbelsteen. Kies vervolgens één van de vier gebouwtegels in de bouwrij, betaal het aantal Koku (geld) voor de plek en plaats de gebouwtegel op het speelbord. Om duidelijk te maken dat jij dit gebouw gebouwd hebt, plaats je één van je clan markers op het gebouw. Je ontvangt dan meteen de bouwbonus. Is de gekozen gebouwtegel de meest linker tegel in de bouwrij, dan ontvang je ook een Divine Favor. De overige gebouwtegels in de bouwrij worden naar links verschoven, waarna er een nieuwe tegel aan de bouwrij wordt toegevoegd.

Het zeilen met een rivierboot
In plaats van het bouwen van een gebouw, kan je er ook voor kiezen om te gaan zeilen met één van je twee rivierboten. Je verplaatst die rivierboot dan een aantal vakken dat gelijk is aan de waarde van jouw dobbelsteen. Van het vak waar je met je rivierboot eindigt, ontvang je van alle gebouwen die aan de oevers van dat vak zijn gebouwd de bezoekersbeloning. De eigenaren van de gebouwen krijgen de eigenaarsbonus. Deze beloningen bestaan onder meer uit grondstoffen, overwinningspunten en invloed. Zijn er nog lege plekken langs de oevers, dan krijg je een Koku voor elk van die plekken. Omdat het aantal grondstoffen en het aantal Koku dat je mag hebben gelimiteerd is, is het dus goed uitkienen tot waar je met je rivierboot wilt zeilen. Vergeet dus niet om een Divine Favor in te zetten daar waar nodig.

Zodra je met een rivierboot helemaal stroomafwaarts bent gezeild, beëindig je je reis en ontvang je drie Koku of een grondstof naar keuze en eventueel één of meer bonussen van de Merchants bij wie je eerder tijdens het spel goederen hebt afgeleverd. De meest links gelegen gebouwtegel in de bouwrij wordt nu verwijderd waarna de bouwrij weer met een nieuwe tegel wordt aangevuld. Vervolgens plaats je de rivierboot weer helemaal stroomopwaarts.


Het leveren van goederen aan klanten
Als derde optie kan je goederen afleveren aan één van je klanten. Je begint het spel met twee klanten. Er zijn vijf verschillende soorten klanten, namelijk de Monks (monniken), de Merchants (kooplieden), de Nobles (edellieden), de Artisans (ambachtslieden) en de Elders (ouderlingen).

Tijd om weer in te zoomen, maar dan op de klanten. Op een Customer Card staat in de linker bovenhoek een dobbelsteen met een waarde variërend van 1 tot 6. De waarde komt overeen met één van de zes regio’s in het rijk van Rokugan. Onder de afbeelding en naam van de klant staan de goederen die jij moet leveren. In de rij daaronder staat het voordeel dat je direct krijgt op het moment dat je de goederen hebt geleverd. In het geval van een Monk bijvoorbeeld, wordt de hoeveelheid Divine Favor die je kan bezitten met één verhoogd.


In de rij daaronder staat het voordeel dat je tijdens de rest van het spel krijgt. In het geval van een Artisan bijvoorbeeld, kost het bouwen van een gebouw in die regio twee Koku minder.

In de rij helemaal onderaan staat het voordeel dat de klant je aan het einde van het spel oplevert. In het geval van een Merchant bijvoorbeeld, levert elke vijf Koku die je aan het einde van het spel nog in je bezit hebt je één overwinningspunt op.

Wil je goederen afleveren aan een klant, dan zal de waarde van jouw dobbelsteen overeen moeten komen met de waarde in de linker bovenhoek van de Customer Card. Vervolgens lever je de door de klant gewenste goederen in en leg je de kaart open voor je neer. Je ontvangt het directe voordeel meteen en het doorlopende voordeel gaat ook direct in. De actie eindigt met het nemen van twee nieuwe Customer Cards waarvan je er één houdt en één aflegt.


Meesterlijk
De derde stap in je beurt is het controleren of je voldoet aan de voorwaarden van één van de drie Masteries. Dit zijn drie doelen waar je tijdens het spel naartoe kan werken. Denk aan het hebben van ten minste één invloed in elk van de zes regio’s of het hebben van een gebouw van elk van de vier gebouwtypes. Je ontvangt direct een aantal overwinningspunten.

Je beëindigt je beurt door het gooien met je dobbelsteen. Zo kan je alvast nadenken over welke actie je wel of niet gaat nemen tijdens je volgende beurt. Die regel zouden ze in meer spellen moeten toepassen!

Zoals gezegd worden beurten om en om uitgevoerd. Dit gaat door totdat het laatste Era-1-gebouw aan de bouwrij is toegevoegd. Wanneer de speler die dit heeft gedaan zijn beurt heeft beëindigd, volgt er direct een bezoek van de keizer, de Emperor’s Visit.

Tijdens de Emperor’s Visit krijgen alle spelers de beloningen voor de eigenaar van de gebouwen die ze tot dusver hebben gebouwd. Zorg er dus voor dat je tijdens Era 1 al een aantal gebouwen hebt gebouwd. Al wil je er ook weer niet te veel hebben, want het zorgt er ook voor dat Era 1 snel is afgelopen.

Nadat de keizer heeft gezien dat het goed was en opnieuw is teruggekeerd naar zijn keizerlijk paleis, gaat het spel verder met Era 2. Acties worden weer om en om uitgevoerd, net zolang totdat het laatste Era-2-gebouw naar de bouwrij is verplaatst. De speler die dit doet, krijgt vijf overwinningspunten en maakt zijn actie af. Alle andere spelers mogen nu nog een laatste actie uitvoeren waarna de eindscore wordt bepaald.


En de winst gaat naar...
Je krijgt overwinningspunten afhankelijk van de hoeveelheid invloed die je in elk van de zes regio’s hebt weten te verkrijgen. Ook krijg je overwinningspunten voor het aantal klanten waarbij je tijdens het spel goederen hebt weten af te leveren. Als laatste kan je nog overwinningspunten krijgen voor bepaalde soorten klanten. Zo geven de Merchants je een overwinningspunt voor elke 5 Koku die je aan het einde van het spel hebt, de Nobles een overwinningspunt voor een bepaald type gebouw en de Artisans een overwinningspunt voor elke drie goederen die je aan het einde van het spel bezit. Is het niet gelukt om tijdens het spel bij ten minste één van deze soort klanten de gevraagde goederen af te leveren, dan krijg je dus ook geen overwinningspunten. Zorg er dus voor dat je tijdens het spel in ieder geval bij deze klanten langs bent gegaan.

De speler met de meeste punten wint het spel.


Seishin
River of Gold is eigenlijk een beetje een vreemde eend in de bijt die De Solospelers heet. Het spel heeft namelijk geen officiële solomodus en toen we begonnen met het reviewen van spellen, hebben we de afspraak gemaakt dat alleen te doen voor spellen met een solomodus in de doos. Die afspraak laten we bij deze los. Waarom? Omdat River of Gold een erg fijn spel is, dat ook goed in de smaak zal vallen bij een solospeler. De fanmade solovariant is namelijk erg goed en had naar mijn mening onderdeel moeten zijn van het spel. Zo, dat is eruit! Jullie kunnen in de toekomst dus nog vaker een review van een spel met een fanmade solovariant tegemoet zien. Heb je hiervoor een voorstel, deel deze dan gerust en, wie weet, pakken we het op.

Terug naar River of Gold. De fanmade solovariant is te vinden op BoardGameGeek… waar anders? De variant bestaat uit een solodeck met 9 kaarten. De spelregels beslaan twee pagina’s waarvan één pagina een gedetailleerde uitleg geeft van wat Seishin bij de drie verschillende acties precies doet. Dit staat echter ook op de kaarten uitgelegd, al is het dan iets minder uitgebreid.

In de solovariant neem je het op tegen Seishin. Je zet het spel klaar voor twee spelers. Voor jezelf neem je daarbij alles wat je in een multiplayer-spel ook zou nemen. Seishin krijg één Customer Card en houdt deze gesloten bij zich. Verder krijgt hij zijn rivierboten, zijn clanmarkers, zijn scoremarker en zijn dobbelsteen. Seishin krijgt dus geen spelersbord, geen Divine Favors, geen goederen en geen Koku.

Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel speelt, verwijder je één of meer kaarten uit het deck. Wanneer Seishin aan de beurt is, draai je de eerstvolgende kaart van het solodeck open en voer je de actie uit die op de kaart staat beschreven. De acties die Seishin uitvoert, zijn vergelijkbaar met de acties die jij kunt doen.


Wanneer hij een gebouw bouwt, kiest hij de lege plek langs de oever die de minste Koku moet kosten. Hij bouwt daar het gebouw uit de bouwrij dat hem de meeste invloed gaat opleveren. Seishin hoeft daarvoor geen Koku te betalen, want die heeft hij niet.

Wanneer hij gaat zeilen met één van zijn rivierboten, geeft de kaart aan of dat met de boot is die zich het meest stroomopwaarts of het meest stroomafwaarts bevindt. Seishin krijgt de bezoekersbeloning alleen als het invloed of overwinningspunten betreft. Hetzelfde geldt voor de eigenaarsbeloning.

Seishin kan ook goederen afleveren bij een klant. Omdat hij nooit goederen krijgt, hoeft hij die dus ook niet te hebben. Als de kaart met deze actie van het solodeck wordt opengedraaid, wordt ook de gesloten Customer Card die Seishin bezit opengedraaid. Vervolgens trekt hij een nieuwe Customer Card die hij weer gesloten bij zich houdt.

Het einde van Era 1 en Era 2 wordt op dezelfde manier getriggerd als in een multiplayer-spel waarna ook de eindscore op dezelfde manier wordt bepaald. Artisans en Merchants leveren ook Seishin nog overwinningspunten op. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je het spel hebt gespeeld, krijgt Seishin namelijk een aantal goederen en Koku.


Wat zit er allemaal in de doos?
De componenten van River of Gold zijn van een prima kwaliteit. Over de insert zullen we het maar niet hebben. Behalve dat deze mooi goud van kleur is, is de indeling totaal niet logisch en is er eigenlijk onvoldoende ruimte om er alles in op te bergen. Zeker als je de kaarten wilt sleeven. Die insert is dus direct de prullenbak ingegaan en vervangen door een insert gemaakt met de 3D printer. Niet in goud trouwens. Een mooi detail is te vinden op het speelbord. Hierop zijn gouden accenten aangebracht, waarmee het duidelijk in thema is.

De setup neemt tussen de vijf en tien minuten in beslag en een potje duurt ongeveer drie kwartier. De spelregels zijn duidelijk en zijn voorzien van meer dan voldoende voorbeelden.

Bij het spel zit ook een kleine uitbreiding met voor elke clan twee Patron-kaarten. De Patrons geven de spelers een speciaal voordeel. Naar mijn mening zijn de Patrons al vanaf het eerste spel te gebruiken, want heel ingewikkeld zijn ze zeker niet. Ik vind ze ten opzichte van elkaar alleen niet helemaal in balans. Zo krijgt de Crab Clan aan het begin van het spel 10 Koku extra waar de Scorpion Clan het voordeel krijgt om over de markers van andere spelers heen te mogen springen over de verschillende invloedsporen. Dat laatste kan zeker interessant zijn als je het spel met vier spelers speelt, maar in de solo heeft het niet heel veel toegevoegde waarde. 


Conclusie
River of Gold is een relatief licht spel maar er steekt naar mijn mening voldoende crunch in om je tanden in te kunnen zetten. Je zult moeten plannen om acties ook in de juiste volgorde te kunnen spelen... en dat is wat een spel voor mij interessant maakt.

Het is jammer dat de makers van het spel niet zelf aan een solo hebben gedacht, want voor een spel als River of Gold was dat niet heel erg ingewikkeld geweest. Gelukkig is er dan (bijna) altijd wel weer iemand die de handschoen oppakt en zelf een solovariant maakt. Je vindt de fanmade solovariant van River of Gold hier.

Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©

Pro
+ Een relatief licht spel met voldoende uitdaging
+ Kwaliteit componenten
+ Seishin is makkelijk in onderhoud

Con
- De insert is waardeloos
- Geen officiële solomodus

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 2/5
Win-/Verliesconditie: 5/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 8/10

ALGEMENE SCORE: 8/10