R.A.V.E.L.

Kan jij de geheimen van R.A.V.E.L. ontrafelen?
R.A.V.E.L. is een eindeloos resetbaar puzzelspel waarin je acht dobbelstenen in het midden van een raster moet manipuleren om de omringende Cog-kaarten op te lossen. Elke opgeloste Cog-kaart biedt je unieke mogelijkheden om de resterende kaarten verder te ontgrendelen, maar alleen door slim gebruik te maken van je beperkte middelen zal je de geheimen van deze intrigerende constructie kunnen doorgronden.



Een meesterwerk ontrafeld
Ik kreeg de kans om alvast twee van de vier nieuwe spellen uit de Min’inP-reeks van inPatience te spelen, die dit jaar worden uitgebracht. Misschien zegt inPatience je niet veel, maar hopelijk ken je wel Shadi Torbey, de in België gevestigde uitgever van populaire spellen zoals Onirim, Castellion, Aerion en het fantastische Cyberion. De eerste titel uit de reeks die ik bespreek is R.A.V.E.L. Later zal ik ook nog ‘Last Minute’ reviewen.
Rare Artefact Vertiginous Enigmatic Logical of kortweg R.A.V.E.L. is ontwikkeld door Daniel McKinley, met vormgeving van Christine Alcouffe. Dit spel en de andere titels uit de Min’inP-reeks richten zich op een korte speelduur en een snelle opzet. Drie van de vier spellen zijn bovendien uitsluitend solo speelbaar. Daarnaast worden ze in een compact formaat uitgebracht, ideaal om mee te nemen in je rugzak of reistas.
Bij R.A.V.E.L. draait alles om het slim verplaatsen van gekleurde dobbelstenen om aan de voorwaarden van de Cog-kaarten te voldoen. Zodra je een kaart ontgrendelt, biedt deze vaak een voordeel om andere Cog-kaarten te ontgrendelen.


Dobbelstenen en patronen
De setup van het spel is eenvoudig en vereist weinig voorbereiding. Je legt een grid in het midden van de tafel en plaatst de acht dobbelstenen (twee oranje, twee blauwe, twee witte en twee zwarte dobbelstenen) er willekeurig in. Ze raden aan het speldoosje te gebruiken om de dobbelstenen in te werpen en deze, zonder te kijken, in het grid te plaatsen. De willekeur is hier van groot belang.
In de doos krijg je 16 Standaard Cog-kaarten en 16 Advanced Cog-kaarten geleverd. In je eerste spel speel je zonder de Advanced kaarten. Maak vier stapels van vier Cog-kaarten en plaats deze aan één van de vier zijden van het grid (boven, onder, links en rechts). Draai de bovenste kaart van elke stapel om. Leg tot slot acht ‘Tinker’-tokens klaar en stop de overige Tinker-tokens terug in de doos.



Spel in actie
Tijdens je beurt kan je een Cog-kaart 'ontgrendelen' of Tinker-tokens spenderen. Om een Cog-kaart te ontgrendelen, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden die gebaseerd zijn op twee of drie dobbelstenen die aan de zijde van de Cog-kaart liggen. Elke kaart heeft andere voorwaarden, zoals het hebben van twee oranje dobbelstenen aan die zijde, de som van twee dobbelstenen die gelijk moet zijn aan de derde dobbelsteen, of dat alle drie de dobbelstenen hetzelfde aantal ogen moet hebben. De geavanceerde kaarten, die je waarschijnlijk in latere spellen zal gebruiken, stellen je voor nog grotere uitdagingen. Na het ontgrendelen van een Cog-kaart leg je deze af en draai je de volgende kaart van de stapel om. Vervolgens kan je het voordeel van de net ontgrendelde kaart gebruiken. Deze voordelen kunnen variëren van het opnieuw werpen van een rij dobbelstenen tot het verwisselen van twee dobbelstenen.

Het is cruciaal om kaarten in de juiste volgorde vrij te spelen, zodat je optimaal voorbereid bent om zo snel mogelijk aan de volgende opdracht te voldoen. Als je niet aan de voorwaarden van een Cog-kaart kunt voldoen, blijft jou slechts één optie: Tinker-tokens spenderen. Met één token mag je twee aangrenzende dobbelstenen verwisselen en met twee tokens kan je de waarde van één dobbelsteen naar keuze draaien. Je verliest het spel als je niet kan voldoen aan de voorwaarden van een Cog-kaart en geen tokens meer hebt. Winnen doe je door de laatste Cog-kaart vrij te spelen.


De juiste balans
De moeilijkheidsgraad van R.A.V.E.L. is eenvoudig aan te passen. Er zijn 16 standaardkaarten met eenvoudige voorwaarden en evenveel kaarten met uitdagendere voorwaarden. Je speelt met 16 kaarten naar eigen ervaring en voorkeur. Gewoonlijk begin je met de 16 standaardkaarten maar, na verloop van tijd, zal je willen experimenteren met enkele geavanceerde kaarten in je spel.
De componenten van R.A.V.E.L. zijn van hoge kwaliteit; lang geleden dat ik nog zo’n dikke tokens in handen had. Het grid en de tokens hebben een minimalistische maar elegante uitstraling. De kaarten bevatten abstracte maar duidelijk iconografie die, na eenmaal de regels door te nemen, makkelijk begrijpbaar is en bijdraagt aan de spelervaring. De combinatie van strakke lijnen en zachte kleuren maakt het spel zowel functioneel als visueel aantrekkelijk.



Conclusie
De spelregels van R.A.V.E.L. zijn duidelijk en beknopt, maar een eerste speelsessie is nodig om de logica en de iconografie te begrijpen. De opzet is relatief eenvoudig en gaat snel. Een potje duurt gemiddeld 10 tot 15 minuten. Er is geen tegenstander, dus ook geen bot, en je eigen beurten verlopen vlot, maar als speler moet je jouw zetten optimaliseren, wat kan leiden tot lichte analyseparalyse voor wie elk detail wil overwegen. Hoewel er een element van willekeur aanwezig is in de kaarten die je trekt, is R.A.V.E.L. in wezen een strategisch spel. Het vraagt om ruimtelijk inzicht en vooruitdenken. Om te winnen zal je voortdurend moeten anticiperen en flexibel inspelen op de beschikbare opties. Door de combinatie van geavanceerde kaarten en de onvoorspelbare uitkomst van de dobbelstenen biedt R.A.V.E.L. een goeie herspeelbaarheid. Spelers kunnen het niveau verhogen en de uitdaging boeiender maken.

R.A.V.E.L. is een elegant en doordacht puzzelspel dat vooral liefhebbers van abstracte spellen en patroonherkenning zal aanspreken. Het combineert strategie en visuele logica op een manier die zowel bevredigend als uitdagend is. De compacte vorm, goede prijs-kwaliteitverhouding en hoge herspeelbaarheid maken het een waardevolle toevoeging aan iedere spellenverzameling.

Review door Gert Scheerlinck © voor De SoloSpelers ©

Pro
+ Originele en thematische puzzelmechaniek
+ Kwalitatieve componenten en strakke vormgeving
+ Hoge herspeelbaarheid
+ Duidelijke regels en vlot spelverloop
+ Ontspannend

Con
- Kan bij sommige spelers leiden tot analyse paralyse
- Te weinig variatie

REFERENTIEPUNTEN 
Thema: 2/5
Art/Componenten: 7/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 5/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 3/5
Spelplezier: 8/10

ALGEMENE SCORE: 7,4/10