War Story: Occupied France





De training voor de SOE (Special Operations Executive) is intensief, maar opwindend. Na een eerste periode in een Engels landhuis, waarin je de basisbeginselen van spionage leert, volgt een volgende fase. Deze eerste training is slechts het begin, want je wordt uitgezonden naar het dorp Arisaig in de Schotse Hooglanden voor gevechtstraining. Twee maanden lang volg je een intensief programma en leer je aan de oevers van Loch nan Caell een betere vechter te worden. Je leert omgaan met meerdere wapens — je belangrijkste wapen is in eerste instantie je blote handen. Uiteraard ontbreekt ook je eigen gedempte Welrod-pistool niet tijdens deze training.

Je laatste trainingsfase vindt plaats in Engeland, waar je leert parachutespringen, onderhandelen, codes ontcijferen en de kunst van “demolition” beheersen. Na deze intensieve opleiding ben je klaar om uitgezonden te worden voor je eerste missie in Frankrijk, in de regio Morette in Bretagne. Hier voer je geheime opdrachten uit als onderdeel van het zogenoemde “Magpie Network”. Het belooft een spannende periode te worden waar je hopelijk het verzet in Frankrijk goed kan helpen.



De kaarten zijn geschud
De SOE (Special Operations Executive) werd in 1940 opgericht om geheime operaties en sabotage-missies uit te voeren achter vijandelijke linies. Agenten met uiteenlopende achtergronden werden gerekruteerd en getraind om informatie over de vijand te verzamelen, het lokale verzet te ondersteunen en vijandelijke operaties te ontregelen. In War Story: Occupied France geef je leiding aan een team van SOE-agenten en word je op pad gestuurd om verschillende opdrachten uit te voeren. Er zijn drie missies beschikbaar, elk met een bijbehorend missieboek waarin het verhaal en het verloop van de missie worden verteld. Jouw acties én je teamleden beïnvloeden hoe de missie verloopt én afloopt.



For your eyes only!
In de compacte doos vind je drie enveloppen, elk behorend bij een van de drie missies. Elke envelop bevat een standaard plattegrond en diverse losse plattegronden van locaties die je tijdens de missie kunt bezoeken. Daarnaast bevat iedere missie een mooi vormgegeven boek waarin het verhaal hoofdstuk na hoofdstuk wordt verteld. Er zijn drie soorten kaarten: het missie-deck, het equipment-deck en het agenten-deck. Houten blokjes en pionnen markeren agenten en vijanden en er zijn diverse kartonnen tokens. De componentkwaliteit is prima; alleen de kaarten hadden iets dikker gemogen, want ze trekken een beetje krom. Het teamblad is gemaakt op A4-formaat en hier houd je tijdens de missies je voortgang bij. Als laatste is er een mysterieuze “Envelop X” die je pas mag openen wanneer dat expliciet wordt aangegeven.

De missies draaien om het ondersteunen van het verzet in bezet Frankrijk. Naar schatting hielp tijdens de Tweede Wereldoorlog zo’n 2% van de Franse bevolking mee in het verzet — ongeveer 400.000 mensen. Iedere missie begint met het openen van een geheime envelop. Hierin vind je een omschrijving van de missie, een hoofdplattegrond en eventuele extra plattegronden voor specifieke locaties. Elke missie vereist een eigen aanpak, dus lees de briefing goed en stem je team hierop af. Je kan kiezen uit acht verschillende agenten, elk met unieke eigenschappen zoals gevechtsvaardigheden, overtuigingskracht, technische kennis of alertheid. Tijdens je missie probeer je de teamleden zo efficiënt mogelijk in te zetten — kies dus wijs!



De Welrod MKII is je beste vriend
Iedere agent start met een Welrod MK II-pistool, voorzien van een ingebouwde geluidsdemper. Ideaal voor missies waarbij je onopgemerkt wilt blijven, maar toch af en toe moet ingrijpen. Gedurende het spel kan je ook andere wapens vinden of verkrijgen via onderhandeling. Denk aan automatische wapens of langeafstandswapens — handig tijdens de zogeheten “encounters”. Daarnaast zijn er hulpmiddelen zoals granaten, verrekijkers of verbanddozen, die op specifieke momenten inzetbaar zijn.



Het nummer maakt het verschil
Het missieboek is opgebouwd uit genummerde hoofdstukken. Op basis van je keuzes volg je verschillende verhaallijnen. Daarbij kom je regelmatig voor morele dilemma’s te staan: laat je een dorpsbewoner gaan met het risico dat hij je verraadt? Leid je de barman af of probeer je hem te overtuigen? Elke keuze heeft gevolgen. Sommige hoofdstukken zijn puur verhalend, andere vereisen keuzes of checks. Bijvoorbeeld: "Als je aan voorwaarde X voldoet, ga naar hoofdstuk 325, anders naar 465." Dit werkt intuïtief en draagt bij aan de beleving.



Bedenk goed wat je met je laatste token doet
Soms moet je een specifieke agent aanwijzen voor een taak. Voor een inbraak is iemand die goed kan sluipen handig, voor observatie iemand met een hoge “awareness”-waarde. Tijdens het spel verschijnen locatiekaarten die aangeven waar je heen kunt en welk hoofdstuk je vervolgens moet lezen. In sommige hoofdstukken wordt een check gevraagd, zoals het totaal aantal “firearms”-skills in je team. Hier kan je boost-tokens inzetten om tijdelijk je skills te verhogen. Hoe hoger de waarde hoe beter de uitkomst zal zijn van aankomende gebeurtenissen. Deze tokens zijn schaars, dus gebruik ze op het juiste moment.



Is het dag of nacht? Op de teamsheet kan je het bijhouden.
Je houdt je voortgang bij op het teamblad. Hier noteer je je gekozen agenten, het aantal boost-tokens en omcirkel je letters of symbolen tijdens het verhaal. Onderaan staat een tijdbalk die aangeeft of het dag of nacht is en hoeveel tijd je nog hebt. Ook houd je bij hoeveel “tracking points” je verzamelt - hoe meer je er hebt, hoe groter de kans dat je wordt opgemerkt en er meer vijanden verschijnen. Aan het eind van de missie noteer je of je teamleden het hebben overleefd en of de missie geslaagd is. Dit heeft weer invloed op het vervolg.



Encounter! 
Elke missie bevat één of meerdere “encounters” met de bezetters. Hierbij bevind je je op een locatie waar je team zich moet positioneren. Je kiest op een plattegrond waar je agenten staan: iemand met hoge “firearms” zet je centraal, iemand met veel “awareness” liever verdekt. Deze “encounters” zijn uitdagend; verwondingen of zelfs het verlies van een agent zijn mogelijk. Bepaal dus zorgvuldig je opstelling en teamleden want, sommige plekken vereisen specifieke wapens, zoals een langeafstandswapen. De uitkomst van de “encounter” bepaalt meestal ook de uitkomst van de missie.

Conclusie
War Story: Occupied France is voor mij een uniek spel met een sterk concept. Het speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en, hoewel het elementen van een wargame heeft, ligt de nadruk meer op het verhaal en de keuzes die je maakt. Je wordt echt meegezogen in het avontuur. De keuzes die je maakt - bijvoorbeeld of je een vrachtwagen gebruikt of te voet verder gaat - maken een groot verschil. De vrachtwagen is sneller maar riskanter; te voet kost meer tijd.

Het spel heeft nauwelijks uitleg nodig. Je kan vrijwel direct beginnen met de eerste missie. Een missie duurt ongeveer een uur, afhankelijk van je beheersing van het Engels. Voor mij is dit echt een solo-ervaring: een spel waarbij je even helemaal in het verhaal duikt. Hoewel het volgens de makers met maximaal zes spelers te spelen is, lijkt me dat eerder storend voor de flow. Na de drie missies kan je het spel gerust nog eens spelen — andere keuzes zorgen gegarandeerd voor een andere ervaring. David Thompson is een bekende maker van wargames, zijn hand zie je ook weer terug in dit spel. De Undaunted-reeks zijn bekende spellen van zijn hand.

Review door Remco Boskamp © Voor De Solospelers ©

Pro
+ Meeslepend verhaal
+ Eenvoudige gameplay, weinig kleine regels.
+ Thematisch sterk
+ Weinig tafelruimte nodig
+ Wargame

Con
- Beperkte herspeelbaarheid (max. vier keer schat ik)
- Is het een wargame of toch ook niet?

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 6/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 5/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 2/5
Spelplezier: 10/10

ALGEMENE SCORE: 8/10