7th Inning Stretch




Het stadion van de New York Yankees is met 47.422 toeschouwers tot de nok toe gevuld. De fans barsten los in gejuich wanneer pitcher Donovan Goodman de heuvel betreedt. Catcher Jimmy Martinez zit al klaar, zijn met olie soepel gehouden handschoen in de aanslag om de bal te vangen. Zal Goodman in deze cruciale zevende inning zijn befaamde curveball weten te werpen? Aan slag is Joey Hughes, alle honken zijn bezet en met twee uit hangt alles af van zijn slagbeurt. Goodman tilt zijn been op voor de worp. Het publiek houdt de adem in. De bal krijgt net iets te veel effect mee en suist langs de thuisplaat. Hughes had het al gezien en laat de bal passeren: één wijd. De druk op Goodman neemt toe — nog meer van zulke fouten en de tegenstander krijgt een zogenaamde “free run”. Goodman maakt zich opnieuw klaar. Hij werpt, Hughes zwaait zijn knuppel. Er klinkt een luide klap: de bal wordt perfect geraakt en vliegt het veld uit. Hij landt uiteindelijk in de handschoen van een uitzinnige fan op de tribune. Met deze fantastisch geslagen homerun scoort Hughes vier punten voor de Yankees. Wéér maakt hij zijn reputatie als homerunspecialist waar.



Bordspellen met een sport als thema, vrij zeldzaam
'Een bordspel over honkbal?', hoor ik je al denken. Voordat dit spel op Gamefound verscheen, kende ik er zelf geen enkele. Sowieso zijn er maar weinig spellen die een sport als thema hebben, terwijl sporten toch gezond is en door veel mensen wordt beoefend. 7th Inning Stretch is uitgegeven door Best with 1, een uitgever die zich richt op kleine spellen die in een doos ter grootte van een VHS-videoband passen. Het is dan ook een compact spel dat bestaat uit een stapel kaarten met spelers en tegenstanders, diverse houten en kartonnen componenten om je voortgang bij te houden, een speelveld, een scorebord, een progressiebord en dobbelstenen waarmee de uitkomst van een slagbeurt wordt bepaald. Alles bij elkaar is het een prima productie, zeker gezien het kleine formaat en de redelijke prijs. De spellen van Best with 1 worden uitsluitend via Gamefound verkocht en, na assemblage, rechtstreeks vanuit China naar de consument verzonden.



"Running up that hill"
De regels van het spel honkbal zijn redelijk eenvoudig. Op de heuvel staat een pitcher die de bal met immense snelheid richting de catcher werpt. Om te voorkomen dat de catcher de bal kan vangen, staat er een batter van de tegenpartij klaar om de bal zo hard en ver mogelijk het veld in te slaan. Zodra dit lukt, mag de batter proberen een rondje langs de drie honken te rennen. Andere spelers die al op een honk staan, mogen dan proberen de thuisplaat te bereiken en zo een punt te scoren. In het veld staan teamgenoten van de pitcher klaar om de geslagen bal te vangen en zo snel mogelijk terug te gooien naar de honken waar de tegenstanders naartoe rennen. Het doel is om de bal eerder op een honk te krijgen dan de loper, of om de speler aan te tikken terwijl je de bal in handen hebt. Gebeurt dit, dan is de speler uit en is het de beurt aan de volgende batter. Lukt het een speler om veilig de thuisplaat te bereiken, dan scoort hij een punt. Bij drie uit is de slagbeurt van het aanvallende team voorbij en wisselen de rollen. Na negen innings wint het team dat de meeste punten heeft gescoord.



Welke spelers stel je op en vormen jouw sterkste line-up?
In 7th Inning Stretch kruip je in de huid van technisch directeur, manager én speler. Het doel is om in zowel het eerste als het tweede deel van het seizoen genoeg punten te verzamelen om de play-offs te bereiken. Daarin moet je eerst de halve finale winnen om vervolgens door te stoten naar de finale, waarin je kans maakt op de felbegeerde beker. Elke wedstrijd begint in de onderste helft van de 7de inning, met een veronderstelde tussenstand van 0-0. In wedstrijden 1, 3 en 5 speel je als thuisteam en krijg je drie rondes de tijd om punten te scoren. In het tweede deel van het seizoen worden de tegenstanders merkbaar sterker, wat de uitdaging groter maakt. Je begint het spel door willekeurig negen spelers te trekken uit de stapel startspelers en vervolgens kies je één pitcher. Daarna trek je drie stapeltjes van twee rode kaarten. Deze kaarten zijn dubbelzijdig: aan de ene kant staat een speler die je aan je team kunt toevoegen, aan de andere kant een tegenstander. Van elk stapeltje kies je één kaart als nieuwe speler en de andere als tegenstander. Zo versterk je je team met drie betere spelers — waaronder mogelijk ook een sterkere pitcher.



Iedere speler scoort anders.
Voor iedere wedstrijd stel je een team samen van negen spelers, inclusief een pitcher (mits je er meerdere hebt om uit te kiezen). De overige spelers plaats je op de bank — deze kan je later in de wedstrijd nog inzetten als wissels. De negen geselecteerde spelers leg je in een zelfgekozen volgorde naast elkaar; dit vormt jouw line-up. De spelers komen in deze volgorde aan de beurt om te slaan. Deze volgorde ligt vast voor de rest van de wedstrijd en mag niet meer gewijzigd worden. Wel mag je een speler wisselen op het moment dat hij aan slag zou komen. De gewisselde speler verdwijnt dan naar de dug-out en mag verder niet meer deelnemen aan de wedstrijd. Het is dus van groot belang om een doordachte slagvolgorde te kiezen om zo je scoringskansen te maximaliseren. Aan het begin van elke inning bepaal je de startspeler met een dobbelsteen van tien zijden. Het resultaat geeft aan welke speler als eerste aan slag komt. Gooi je een tien, dan mag je als manager zelf bepalen wie de inning mag openen.



Player at bat
Wanneer jij aan de beurt bent als aanvallend team, plaats je een speler op de thuisplaat — dit is de speler die gaat slaan. Op iedere spelerskaart staat linksboven aangegeven hoeveel dobbelstenen en eventuele tokens je ontvangt zodra deze speler aan de beurt is. De dobbelstenen bepalen of de speler de bal raakt én hoeveel honken hij mag lopen. Hoe meer dobbelstenen je mag werpen, des te groter de kans op een succesvolle actie. Onderaan de kaart staat welke dobbelsteencombinatie je nodig hebt om te mogen lopen. Soms is dat simpelweg een bepaald getal, maar het kan ook een specifieke reeks zijn, zoals vier oplopende getallen. Bij spelers die lastige worpen vereisen, krijg je vaak meer dobbelstenen én een grotere beloning — bijvoorbeeld het rennen van twee honken in plaats van één.



Opnieuw gooien of het aantal ogen aanpassen, de keuze is aan jou!
Tijdens het spel kan je tokens verzamelen die op kaarten worden afgebeeld. Hiermee mag je bijvoorbeeld één dobbelsteen aanpassen naar een '1', of één of meerdere dobbelstenen opnieuw gooien. Door slim gebruik te maken van deze tokens vergroot je je kans op succes en dus op het scoren van punten. Sommige kaarten vermelden ook speciale effecten. Een speler kan zich bijvoorbeeld opofferen: hij is dan uit, maar de andere spelers op de honken mogen één honk opschuiven. Dit is een strategische zet, vooral als je iemand op het derde honk hebt staan die zo de thuisplaat bereikt en een punt scoort. Als je geen dobbelstenen meer hebt om te gooien, of je kiest ervoor deze te bewaren voor een volgende speler, dan is de huidige speler automatisch uit. Bij drie uit is je slagbeurt voorbij en wisselen de rollen: de tegenstander mag aan slag.



7th Inning and going!
Tijdens een inning houd je op het speelbord bij hoeveel punten je scoort en hoeveel spelers er uit zijn. Pas na afloop van de inning noteer je de uiteindelijke score op het scorebord, dat mooi is vormgegeven in de stijl van een echt honkbalscorebord. Zodra de tegenstander aan slag komt, bepaal je eerst of je jouw huidige Pitcher laat staan of hem wisselt. Iedere Pitcher heeft een uniek voordeel dat je één of meerdere keren per wedstrijd kunt inzetten. Dit voordeel kan variëren: de tegenstander moet bijvoorbeeld een dobbelsteen minder gooien, dobbelstenen opnieuw werpen, of zelfs helemaal geen punten scoren. Is het maximum aantal keren dat je het voordeel mag gebruiken bereikt, dan vervalt het en kan het strategisch verstandig zijn om je Pitcher te wisselen. Elke tegenstander heeft zijn eigen manier van scoren. Op de kaart staat hoeveel dobbelstenen er worden gegooid en onder welke voorwaarden er punten gescoord kunnen worden. Voer de worp uit en kijk of de tegenstander scoort. Is dat het geval, dan noteer je dit op het scorebord. Daarna is het opnieuw jouw beurt als aanvallend team. Het team met de meeste punten na de negende inning wint de wedstrijd. Met elke overwinning verdien je sterren, en die bepalen uiteindelijk of je de play-offs haalt.



De play-offs: alles op het spel
De halve finale en finale worden, net als in het reguliere seizoen, over drie wedstrijden gespeeld – telkens tegen verschillende teams. Voordat de halve finale begint, krijg je de kans om je eerder verdiende sterren uit te geven. Daarmee kan je onder meer nieuwe spelers toevoegen aan je team en zelfs kiezen of jij het thuisteam bent tijdens de wedstrijden. Tijdens deze cruciale wedstrijden gelden beperkingen op het gebruik van tokens. Ook deze beperkingen kan je aanpassen door extra sterren te investeren. Het loont dus om in het seizoen zoveel mogelijk sterren te verzamelen, zodat je met een sterke uitgangspositie aan de play-offs begint. Je wint de halve finale door twee van de drie wedstrijden te winnen – hetzelfde geldt voor de finale. Lukt het jou om kampioen te worden en de felbegeerde beker in de lucht te tillen? Hoewel 7th Inning Stretch ontworpen is als solospel, kan je het ook met twee spelers spelen. In dat geval speel je een volledige wedstrijd van negen innings tegen elkaar, wat voor een spannende en strategische tweestrijd zorgt.

Conclusie:
7th Inning Stretch is een compact en vlot spelend solospel, al ben je per potje toch al snel een uur bezig – en dan heb je de play-offs nog niet eens meegerekend. Alle componenten passen netjes in het formaat van een VHS-doos, maar met een 3D-geprinte insert oogt het geheel nóg strakker. Het spel zit vol leuke keuzes. Durf je risico te nemen door een speler bewust uit te laten gaan, zodat je zijn dobbelstenen kunt sparen voor je sterspeler? De volgorde waarin je je team opstelt is van groot belang en voegt een fijn tactisch element toe. Het spel is eenvoudig te leren, maar verrassend lastig om echt goed te spelen. Ik heb het spel nog niet weten te winnen. Je kruipt in de huid van manager, coach én speler van je eigen honkbalteam. Het push-your-luck mechanisme zorgt voor spannende en soms chaotische momenten. Soms scoor je in één inning een hele rits punten, en soms sta je na drie slagbeurten weer met lege handen. Net die afwisseling, gecombineerd met het plannen en gokken, maakt 7th Inning Stretch voor mij zo leuk. Even niet teveel nadenken – gewoon lekker ballen slaan!

Review door Remco Boskamp © Voor De Solo Spelers ©

Pro
+ Compacte VHS cassette waar het spel in zit
+ Eenvoudige gameplay, weinig kleine regels
+ Thematisch sterk
+ Hoge herspeelbaarheid, iedere wedstrijd is anders

Con
- Lastig te winnen
- Dobbelstenen bepalen de uitkomst van een slag

REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 2/5
Win-/Verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 9/10

ALGEMENE SCORE: 8/10