
Conservas speelt zich af aan de kust van Spanje. Als eigenaar van een klein conservenbedrijf is het jouw streven om de beste conserven te maken waarvan iedereen geniet. Je bent verantwoordelijk voor het gehele proces: van het inroosteren van de vissersvloot die elke ochtend het water opgaat om vis te vangen tot het inblikken van de vis om deze vervolgens te kunnen verkopen. Behalve het verdienen van een eerlijke boterham is het bewaken van een duurzame impact op de oceaan ook erg belangrijk voor je. Je wilt de oceaan natuurlijk geen schade toebrengen door deze te overbevissen.

Conservas (2024) is een solo only-spel dat gebruik maakt van het spelmechanisme ‘bag building’. Het spel wordt gespeeld over een aantal rondes. Hoeveel rondes je speelt, is afhankelijk van de maand die je hebt gekozen uit het Market Book, en dit varieert van minimaal zeven tot maximaal negen rondes.
Elke ronde bestaat uit drie fases, te weten de At Sea-fase, de On Land-fase en de End of Day-fase.
Tijdens de At Sea-fase ‘vang’ je vis door vijf tokens uit de zak te trekken. Dit kunnen Fish-tokens zijn maar ook Water-tokens. Je hebt nu twee opties: of je voegt de tokens toe aan één van je Boat-kaarten of je voegt de tokens toe aan de Open Water-kaart.

Wanneer je de tokens toevoegt aan één van je Boat-kaarten, zal je vaak tegen het probleem aanlopen dat je boot maar een beperkt deel van de tokens kwijt kan. Zo heeft de Carpa Diem bijvoorbeeld maar plek voor twee tokens, terwijl de Camarón de la Isla plek heeft voor vier tokens. De tokens die je niet op de boot kwijt kunt, plaats je aan de onderzijde van de Boat-kaart, in het water. Je kunt dit zien als het deel van de vangst die bij het binnenhalen van de netten nog net weet weg te glippen.

Het is aan jou om te besluiten welk deel van de vangst je houdt om in te blikken en te verkopen en welk deel van de vangst je terug in de oceaan gooit om de vissen de kans te geven om zich voort te planten. Het is namelijk toegestaan om ook Water-tokens op je boot te plaatsen. Sterker nog, dit is ook ten zeerste aan te raden, vooral aan het begin van het spel. Wanneer je een deel van de vangst namelijk niet terug in de oceaan gooit, kunnen de vissen zich ook niet voortplanten en heb je binnen de kortste keren te maken met een lege oceaan en dus ook een failliet conservenbedrijf.

Nadat elke Boat-kaart en de Open Water-kaart is voorzien van vijf tokens volgt de On Land-fase, waar je - heel verrassend - terugkeert in de haven.
Tijdens de On Land-fase worden alle Fish-tokens die je aan boord van je vissersvloot hebt gehaald gebruikt. Ook nu heb je twee opties: of je blikt de gevangen vis in en verkoopt de conserven op de markt of je ruilt vis voor upgrades voor je bedrijf.
Afhankelijk van de maand die je uit het Market Book hebt gekozen, leveren bepaalde vissoorten meer of minder geld op. Elke maand in het Market Book bestaat uit een grid met vakjes. In elk vakje is aangegeven hoeveel vissen van een bepaalde vissoort gevraagd worden en hoeveel euro de verkoop je oplevert. Heb je voor een bepaald vakje bijvoorbeeld drie mossels nodig, dan plaats je één van de Mussel-tokens die je tijdens deze ronde hebt gevangen op het betreffende vakje. De andere twee Mussel-tokens worden terug in de voorraad gelegd. Dus nee, niet terug de zak in om opnieuw getrokken te kunnen worden. Dat zou het allemaal een stuk makkelijker maken en dat neemt nu net de uitdaging weg.

Elk grid kent trouwens eigen regels waar het gaat om het vullen ervan: dit kan van links naar rechts zijn, maar bijvoorbeeld ook van boven naar beneden of volstrekt willekeurig. Naarmate je later in het jaar zit - en dus verder in het Market Book bent – wordt het correct vullen van die grids steeds lastiger. Ook dat is dus een uitdaging.
Je kunt Fish-tokens ook gebruiken om upgrades voor je bedrijf te verkrijgen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen upgrades die een voortdurend effect hebben, een direct en eenmalig effect en een eens-per-ronde-effect. Zo zijn er upgrades waarmee je bijvoorbeeld voor elk blikje sardientjes een extra euro krijgt of het onderhoud aan je boten je in totaal nooit meer dan 2 euro kost. Er zijn ook upgrades waarvan ik denk: ‘wat moet je ermee?’ maar er zitten hele interessante upgrades bij.

De On Land-fase is ook het moment om boten aan je vissersvloot toe te voegen. Op elke Boat-kaart staan twee kosten afgebeeld: de kosten voor de aanschaf en de kosten voor het onderhoud. De kosten voor de aanschaf zijn uiteraard éénmalig en worden voor een deel bepaald door de opslagcapaciteit van de boot. Er zijn echter ook boten met een kleine opslagcapaciteit die toch duur in de aanschaf zijn. Voor deze boten zijn de onderhoudskosten dan vaak weer erg laag of zelfs gratis. En dat is ook de afweging die je voor jezelf zult moeten maken.
Je wilt je vissersvloot niet te snel te groot laten worden. Niet alleen omdat je het onderhoud dan waarschijnlijk niet lang zult kunnen bekostigen, maar ook omdat je de oceaan dan waarschijnlijk zult gaan leegvissen. Zoals eerder aangegeven zal je elke ronde voor elke Boat-kaart in je vloot en de Open Water-kaart vijf tokens moeten trekken. Je kan niet zeggen dat je één of meer boten in de haven laat liggen en dus niet gebruikt.
Aan de andere kant wil je ook weer niet te lang wachten met het uitbreiden van je vloot, want je hebt maar een beperkt aantal rondes de tijd om de doelen op het gebied van financiën en duurzaamheid voor die maand te halen. Je zou er bijna keuzestress van krijgen.

In de End of Day-fase wordt een ronde afgesloten met een aantal acties in onderstaande volgorde:
- De Fish-tokens die je nog aan boord van je vissersvloot hebt (en dus niet ingeblikt en verkocht of voor upgrades geruild hebt), worden terug in de voorraad gelegd.
- Alle Water-tokens gaan terug in de zak.
- Heb je deze ronde een boot en/of een upgrade aangeschaft, dan vul je het aanbod van beiden weer aan tot drie kaarten. Heb je (van één van beiden) geen aanschaf gedaan, dan - en alleen dan - is het toegestaan de drie kaarten uit het aanbod af te leggen en te vervangen door drie nieuwe kaarten. Vergeet dit ook vooral niet te doen als het aanbod je niet bevalt. Zoals eerder gezegd, niet alle upgrades zijn even interessant. Maar ook het aanbod van de boten kan misschien net niet passen bij jouw financiële situatie.
- In de End of Day-fase zal je ook de rekening moeten betalen voor het onderhoud aan je boten. Je betaalt hier alleen voor de boten die deze ronde ook zijn uitgevaren, niet voor de boot die je mogelijk net tijdens de On Land-fase hebt gekocht.
- Ook zal je gaan zien of de vissen die je terug in de oceaan hebt gegooid zich hebben voortgeplant. Dit doe je door te kijken naar de Fish-tokens die je op de Open Water-kaart hebt geplaatst en de Fish-tokens die in het water terecht zijn gekomen. Je weet wel, die aan de onderzijde van de Boat-kaarten. Om voort te kunnen planten, moet je van een bepaalde vissoort ten minste twee tokens hebben liggen. Voor elke Fish-token (waarbij je het eerste token niet meetelt), voeg je nu een token van dezelfde vissoort toe. Heb je dus maar één sardine, dan krijg je er geen token bij, maar heb je bijvoorbeeld drie sardines, dan krijg je er twee tokens bij. Na het voortplanten gaan alle Fish-tokens in de zak.
- De Round Marker wordt verplaatst en je bent klaar om aan een nieuwe ronde te beginnen.

Wat zit er allemaal in de doos?
Naast een hoop lucht vind je in de doos het al eerder genoemde Market Book, samen met een aantal kaarten die van een goede kwaliteit zijn. Verder een zak om de houten Fish- en Water-tokens te kunnen trekken. Als laatste nog het geld, dat is gemaakt van karton. Ook de houten en kartonnen componenten zijn van een goede kwaliteit. Ik ben ook niet anders gewend van Salt & Pepper Games, de uitgever van dit spel. Zij hebben eerder onder meer al Resist! en Witchcraft! uitgebracht en de levering van Onoda is op moment van schrijven aanstaande.
Het artwork spreekt mij niet direct aan, al vind ik het dan wel weer passen bij het spel. De achterzijde van de boot- en upgrade-kaarten bijvoorbeeld ziet eruit als een blikje sardines, en dat is naar mijn mening gewoon een leuke knipoog.
De setup van het spel is een kwestie van een paar minuten en een potje duurt ongeveer twintig tot dertig minuten, afhankelijk van de maand die je gekozen hebt.

Conclusie
Met een ‘complexity’ rating van 2,07 uit 5 is Conservas één van de lichtere spellen uit de collectie. Het is een ideaal spel om te spelen tussen de bedrijven door.
Het mag dan wel een licht spel zijn, toch kan het nog best lastig zijn om de doelen te halen. Je wilt natuurlijk geld verdienen, dus zal je de gevangen vis moeten inblikken en verkopen. Maar doe je dat te snel, dan is er sprake van overbevissing en is er op de dagen die in die maand nog volgen simpelweg te weinig vis in de zee. Meer boten betekent ook meer vangst. Maar heb je al snel een aantal grote vissersboten, dan trek je de oceaan ook te snel leeg.
Door een beetje bij te houden wat er elke keer de zak uitkomt en er weer terug ingaat, kan je iets gemakkelijker de juiste beslissing maken. Let wel, je mag natuurlijk niet tussentijds in de zak kijken. Dat wordt dus ouderwets bijhouden in het hoofd.
Heb je het hele Market Book doorlopen, zowel op standaard als op moeilijk, dan staat er op Board Game Geek nog een aantal extra uitdagingen waarmee je aan de slag kunt. Denk hierbij aan het ook betalen voor de boot waarmee je het spel begint, het plaatsen van ten minste één vis-token per boot en/of het plaatsen van alle vis-tokens in het Market Book. Voor deze extra uitdagingen, zie hier.
Heb je toevallig een 3D-printer tot je beschikking, dan kan ik je deze insert zeker aanraden.

Review door Corien de Jongh © voor De SoloSpelers ©
Pro
+ Het spel speelt makkelijk weg, maar bevat wel voldoende crunch
+ Kwaliteit componenten
+ Eenvoudige regels
Con
- Herspeelbaarheid enigszins beperkt
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 7/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 4/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 3/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,2/10