
Er is een moord gepleegd in de gevangenis van Houston. En niet zomaar een moord. Julia, de dochter van de senator, is het slachtoffer. Je kruipt in de huid van detective Theodora Yates die als eerste naar de gevangenis wordt geroepen. Aan jou de taak om vóór 11:00 morgenochtend de aanwijzingen te ontrafelen en tijdens de persconferentie de juiste antwoorden te geven. De klok tikt!

Detective van de maker van Unlock!
Guilty: Houston 2015 is een detectivespel van Iello, een grote Franse uitgeverij van Franstalige en Engelstalige spellen zoals, onder andere, Through the Ages, Galaxy Trucker en Bunny Kingdom. Daarnaast produceren ze ook veel spellen die wij in Nederland onder 999 Games of White Goblin Games zien verschijnen. Guilty: Houston 2015 is van de hand van Yohan Servais die we ook kunnen kennen van de Unlock!-serie. Het kwam in 2024 tegelijk uit met Guilty: Monaco 1955, ook van zijn hand. Yohan verstaat het vak van detective of escape room games maken. Daarnaast heeft Guilty: Houston 2015 een zweem van de serie Orange is the New Black: het speelt zich af in een vrouwengevangenis en de karakters komen op het eerste gezicht vaag bekend voor. Daarom kon ik niet wachten om in dit verhaal te duiken. In deze review zal ik alleen de basisregels en mijn ervaring bespreken maar geen spoilers geven. Uiteraard moet je dit verhaal zelf gaan ervaren om de beste spelervaring eruit te halen.

Guilty: Houston 2015 is een detectivespel van Iello, een grote Franse uitgeverij van Franstalige en Engelstalige spellen zoals, onder andere, Through the Ages, Galaxy Trucker en Bunny Kingdom. Daarnaast produceren ze ook veel spellen die wij in Nederland onder 999 Games of White Goblin Games zien verschijnen. Guilty: Houston 2015 is van de hand van Yohan Servais die we ook kunnen kennen van de Unlock!-serie. Het kwam in 2024 tegelijk uit met Guilty: Monaco 1955, ook van zijn hand. Yohan verstaat het vak van detective of escape room games maken. Daarnaast heeft Guilty: Houston 2015 een zweem van de serie Orange is the New Black: het speelt zich af in een vrouwengevangenis en de karakters komen op het eerste gezicht vaag bekend voor. Daarom kon ik niet wachten om in dit verhaal te duiken. In deze review zal ik alleen de basisregels en mijn ervaring bespreken maar geen spoilers geven. Uiteraard moet je dit verhaal zelf gaan ervaren om de beste spelervaring eruit te halen.

Laat je innerlijke detective maar los!
Het spel adviseert om minimaal vier uur uit te trekken voor dit avontuur en dat heb je ook echt nodig. Ik heb hem zelf iets te snel gespeeld, waardoor ik wat belangrijke hints heb gemist, en dat is eigenlijk zonde van het uitgebreide verhaal. Neem naast ruim de tijd ook een ruime tafel, want al het materiaal bij elkaar neemt behoorlijk wat ruimte in. De set-up is gelukkig simpel: je legt de investigation area klaar met de bijbehorende kaarten per ruimte, uiteraard face down. De rest van de verhaalkaarten leg je op een gesloten stapel naast je speelgebied. Het belangrijkste onderdeel van dit spel is het deck met tijdkaarten. Je start om 10:00 PM en hebt tot 11:00 AM de tijd om je aanwijzingen te verzamelen.
Dat verzamelen is heel simpel. Je draait gewoon een kaart naar keuze om en leest het verhaal of de tip. De meeste van deze kaarten blijven open liggen en kan je later nog eens nakijken, maar sommige moet je na het lezen terugleggen of uit het spel verwijderen. Als detective stuur je natuurlijk ook aanwijzingen naar het lab, dus dat bewijsmateriaal blijft niet op je tafeltje liggen. En waar ga je dan zoal onderzoeken? Nou, in eigenlijk alle ruimtes van de gevangenis. Je hebt keuze uit de cellen van Julia en haar mede-gevangenen, die nu uiteraard allemaal als verdachten worden aangemerkt. Naast het onderzoeken van hun cellen kan je deze gevangen dus ook verhoren. Maar je kunt ook in de winkel, apotheek, douches en toiletten, wasserij, keuken, kapel, bibliotheek, werkplaats en de bezoekruimte gaan kijken. Bovendien zijn er ook nog bewakers die je kan ondervragen.

En de tijd tikt door
Na iedere kaart draai je een tijdkaart om. Het verzamelen van aanwijzingen kost immers tijd. Gemiddeld ben je dus, na iedere kaart, twintig minuten verder in de tijd. Veel tijdkaarten hebben een blanco achterkant, waarna je dus gewoon verder gaat met je onderzoek. Maar op sommige kaarten staat achteraan tekst. Dit kunnen telefoongesprekken of sms-berichten zijn maar soms ook aanwijzingen om bepaalde verhaalkaarten uit de stapel te halen en beschikbaar te maken om onderzocht te worden. Daarnaast zijn er drie events die in het spel komen als de tijdkaart dat aangeeft. Deze kaarten geven je een extra aanwijzing of toegang tot een verhaalkaart.

Zoveel dubieuze praktijken!
Het verhaal van Guilty: Houston 2015 is absoluut niet eenduidig of simpel. Het is immers een gevangenis, dus er gebeuren allerlei discutabele dingen. Aan jou de taak om de randzaken te scheiden van het hoofdverhaal, want welke aanwijzingen hebben met de moord te maken en welke horen gewoon bij de perikelen in de gevangenis? Je onderzoekt bewijsmateriaal op vingerafdrukken, stuurt materiaal op naar het lab en ondervraagt iedereen die je maar kunt. Maar doordat de tijdkaarten omgedraaid blijven worden, zal het je niet lukken om alle aanwijzingen te bekijken. Het is dus een kwestie van je spoor blijven volgen, maar het risico bestaat dat je cruciale ruimtes of personen mist. Ikzelf bleek aan het eind één ruimte niet onderzocht te hebben omdat ik enorm in een tunnelvisie was beland. Die ruimte bleek de belangrijkste hints te bevatten om het complete verhaal te ontrafelen. Hiermee zit er dus een geluksfactor in, maar het zorgt er ook voor dat er een kleine herspeelbaarheid in het spel zit. Je kunt het altijd een tijdje wegleggen om de volgende keer te proberen de gemiste aanwijzingen op te pikken.

De persconferentie die je gaat maken of breken
Zijn je tijdkaarten op? Dan is het tijd voor de persconferentie. Hiervoor draai je het speelbord om en komen drie journalisten van belangrijke kranten en radiostations, en een vertegenwoordiger van de families van de gevangenen in het spel. Zij hebben allemaal één vraag voor je. Dit antwoord moet je formuleren met een zo volledig mogelijke woordkeuze. Ieder juist woord of juiste zin in je antwoord levert je namelijk een aantal sterren op. Het is hierbij prettig om de antwoorden op te schrijven, zodat je kan markeren waar je sterren voor krijgt. Zodra je het antwoord klaar hebt, draai je de kaart om en lees je wat het juiste antwoord had moeten zijn. Onderaan de vraag van de betreffende journalist staat het aantal vereiste sterren om de vraag bevredigend te beantwoorden. Je plaatst de kaart dan in het satisfactory-vakje maar als je de benodigde sterren niet hebt gehaald, moet je de kaart weer terugleggen. Als je aan het eind van de persconferentie twee of meer vragen bevredigend hebt beantwoord, mag je de conclusiekaart omdraaien waarmee je het spel wint. Zo niet, dan draai je één van de andere conclusiekaarten om, afhankelijk van hoeveel foute antwoorden je hebt gegeven. Op alle drie de kaarten staat een afrondend verhaal waarmee je kan zien wat er met Theodora is gebeurd na de geweldige of desastreuze persconferentie.

Kleine schoonheidsfoutjes
Yohan heeft op BoardGameGeek een forum geopend waar spelers hem vragen kunnen stellen. Hier worden uiteraard ook spoilers besproken, maar uit de gestelde vragen blijkt wel dat er kleine schoonheidsfoutjes in het spel zijn geslopen. Zo zijn er tijden die niet met elkaar overeenkomen en lijken er soms tegenstrijdigheden in de aanwijzingen te zitten. Deze foutjes worden vooral zichtbaar als je de aanwijzingen met de antwoorden op de persconferentievragen vergelijkt. Dit is jammer, maar ik vond het zelf niet al te storend omdat het geen invloed heeft op de uitkomst. De tijdstippen zijn van minder belang dan de gebeurtenissen.

Conclusie
Het verhaal van Guilty: Houston 2015 is ontzettend gedetailleerd en goed uitgewerkt. Er valt heel veel te ontdekken en alle karakters hebben zo hun eigen diepgang. Dat maakt het een enorme puzzel om de juiste aanwijzingen aan deze zaak te koppelen en je niet te verliezen in alle andere intriges die gaande zijn. Hierin ligt het kleine gevaar dat je de totaal verkeerde sporen gaat volgen en uiteindelijk niet de juiste aanwijzingen aan elkaar verbindt. Omdat de antwoordkaarten al gelijk het hele verhaal uit de doeken doen, kan je het spel niet op korte termijn opnieuw spelen om je fouten te herstellen. Wat het voor mij beter had gemaakt was als ze één kaart hadden gemaakt met de kernwoorden waarvoor je sterren krijgt, en één kaart met het hele verhaal. Dan heb je de keuze om alleen de kernwoorden te controleren en bij een fout antwoord nog niet de hele conclusie te lezen.
Dat neemt niet weg dat het een hele goede detective was met een meeslepend verhaal en logische gameplay. Als dit je genre is dan zou ik hem zeker aanraden.
Review door Marloes Hofstede © voor De Solospelers ©
Het spel adviseert om minimaal vier uur uit te trekken voor dit avontuur en dat heb je ook echt nodig. Ik heb hem zelf iets te snel gespeeld, waardoor ik wat belangrijke hints heb gemist, en dat is eigenlijk zonde van het uitgebreide verhaal. Neem naast ruim de tijd ook een ruime tafel, want al het materiaal bij elkaar neemt behoorlijk wat ruimte in. De set-up is gelukkig simpel: je legt de investigation area klaar met de bijbehorende kaarten per ruimte, uiteraard face down. De rest van de verhaalkaarten leg je op een gesloten stapel naast je speelgebied. Het belangrijkste onderdeel van dit spel is het deck met tijdkaarten. Je start om 10:00 PM en hebt tot 11:00 AM de tijd om je aanwijzingen te verzamelen.
Dat verzamelen is heel simpel. Je draait gewoon een kaart naar keuze om en leest het verhaal of de tip. De meeste van deze kaarten blijven open liggen en kan je later nog eens nakijken, maar sommige moet je na het lezen terugleggen of uit het spel verwijderen. Als detective stuur je natuurlijk ook aanwijzingen naar het lab, dus dat bewijsmateriaal blijft niet op je tafeltje liggen. En waar ga je dan zoal onderzoeken? Nou, in eigenlijk alle ruimtes van de gevangenis. Je hebt keuze uit de cellen van Julia en haar mede-gevangenen, die nu uiteraard allemaal als verdachten worden aangemerkt. Naast het onderzoeken van hun cellen kan je deze gevangen dus ook verhoren. Maar je kunt ook in de winkel, apotheek, douches en toiletten, wasserij, keuken, kapel, bibliotheek, werkplaats en de bezoekruimte gaan kijken. Bovendien zijn er ook nog bewakers die je kan ondervragen.

En de tijd tikt door
Na iedere kaart draai je een tijdkaart om. Het verzamelen van aanwijzingen kost immers tijd. Gemiddeld ben je dus, na iedere kaart, twintig minuten verder in de tijd. Veel tijdkaarten hebben een blanco achterkant, waarna je dus gewoon verder gaat met je onderzoek. Maar op sommige kaarten staat achteraan tekst. Dit kunnen telefoongesprekken of sms-berichten zijn maar soms ook aanwijzingen om bepaalde verhaalkaarten uit de stapel te halen en beschikbaar te maken om onderzocht te worden. Daarnaast zijn er drie events die in het spel komen als de tijdkaart dat aangeeft. Deze kaarten geven je een extra aanwijzing of toegang tot een verhaalkaart.

Zoveel dubieuze praktijken!
Het verhaal van Guilty: Houston 2015 is absoluut niet eenduidig of simpel. Het is immers een gevangenis, dus er gebeuren allerlei discutabele dingen. Aan jou de taak om de randzaken te scheiden van het hoofdverhaal, want welke aanwijzingen hebben met de moord te maken en welke horen gewoon bij de perikelen in de gevangenis? Je onderzoekt bewijsmateriaal op vingerafdrukken, stuurt materiaal op naar het lab en ondervraagt iedereen die je maar kunt. Maar doordat de tijdkaarten omgedraaid blijven worden, zal het je niet lukken om alle aanwijzingen te bekijken. Het is dus een kwestie van je spoor blijven volgen, maar het risico bestaat dat je cruciale ruimtes of personen mist. Ikzelf bleek aan het eind één ruimte niet onderzocht te hebben omdat ik enorm in een tunnelvisie was beland. Die ruimte bleek de belangrijkste hints te bevatten om het complete verhaal te ontrafelen. Hiermee zit er dus een geluksfactor in, maar het zorgt er ook voor dat er een kleine herspeelbaarheid in het spel zit. Je kunt het altijd een tijdje wegleggen om de volgende keer te proberen de gemiste aanwijzingen op te pikken.

De persconferentie die je gaat maken of breken
Zijn je tijdkaarten op? Dan is het tijd voor de persconferentie. Hiervoor draai je het speelbord om en komen drie journalisten van belangrijke kranten en radiostations, en een vertegenwoordiger van de families van de gevangenen in het spel. Zij hebben allemaal één vraag voor je. Dit antwoord moet je formuleren met een zo volledig mogelijke woordkeuze. Ieder juist woord of juiste zin in je antwoord levert je namelijk een aantal sterren op. Het is hierbij prettig om de antwoorden op te schrijven, zodat je kan markeren waar je sterren voor krijgt. Zodra je het antwoord klaar hebt, draai je de kaart om en lees je wat het juiste antwoord had moeten zijn. Onderaan de vraag van de betreffende journalist staat het aantal vereiste sterren om de vraag bevredigend te beantwoorden. Je plaatst de kaart dan in het satisfactory-vakje maar als je de benodigde sterren niet hebt gehaald, moet je de kaart weer terugleggen. Als je aan het eind van de persconferentie twee of meer vragen bevredigend hebt beantwoord, mag je de conclusiekaart omdraaien waarmee je het spel wint. Zo niet, dan draai je één van de andere conclusiekaarten om, afhankelijk van hoeveel foute antwoorden je hebt gegeven. Op alle drie de kaarten staat een afrondend verhaal waarmee je kan zien wat er met Theodora is gebeurd na de geweldige of desastreuze persconferentie.

Kleine schoonheidsfoutjes
Yohan heeft op BoardGameGeek een forum geopend waar spelers hem vragen kunnen stellen. Hier worden uiteraard ook spoilers besproken, maar uit de gestelde vragen blijkt wel dat er kleine schoonheidsfoutjes in het spel zijn geslopen. Zo zijn er tijden die niet met elkaar overeenkomen en lijken er soms tegenstrijdigheden in de aanwijzingen te zitten. Deze foutjes worden vooral zichtbaar als je de aanwijzingen met de antwoorden op de persconferentievragen vergelijkt. Dit is jammer, maar ik vond het zelf niet al te storend omdat het geen invloed heeft op de uitkomst. De tijdstippen zijn van minder belang dan de gebeurtenissen.

Conclusie
Het verhaal van Guilty: Houston 2015 is ontzettend gedetailleerd en goed uitgewerkt. Er valt heel veel te ontdekken en alle karakters hebben zo hun eigen diepgang. Dat maakt het een enorme puzzel om de juiste aanwijzingen aan deze zaak te koppelen en je niet te verliezen in alle andere intriges die gaande zijn. Hierin ligt het kleine gevaar dat je de totaal verkeerde sporen gaat volgen en uiteindelijk niet de juiste aanwijzingen aan elkaar verbindt. Omdat de antwoordkaarten al gelijk het hele verhaal uit de doeken doen, kan je het spel niet op korte termijn opnieuw spelen om je fouten te herstellen. Wat het voor mij beter had gemaakt was als ze één kaart hadden gemaakt met de kernwoorden waarvoor je sterren krijgt, en één kaart met het hele verhaal. Dan heb je de keuze om alleen de kernwoorden te controleren en bij een fout antwoord nog niet de hele conclusie te lezen.
Dat neemt niet weg dat het een hele goede detective was met een meeslepend verhaal en logische gameplay. Als dit je genre is dan zou ik hem zeker aanraden.
Review door Marloes Hofstede © voor De Solospelers ©
PRO
+ Goed uitgewerkt verhaal
+ Snelle opzet en geen leercurve voor de spelregels
+ Avondvullend programma
CON
- Door alle zijsporen is het gemakkelijk om van het verhaal af te dwalen
- Na het lezen van de conclusie weet je alles
- Vrijwel niet herspeelbaar
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 5/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 1/5
Spelplezier: 9/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10
+ Goed uitgewerkt verhaal
+ Snelle opzet en geen leercurve voor de spelregels
+ Avondvullend programma
CON
- Door alle zijsporen is het gemakkelijk om van het verhaal af te dwalen
- Na het lezen van de conclusie weet je alles
- Vrijwel niet herspeelbaar
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 5/5
Geluk versus strategie: 3/5
Win-/verliesconditie: 3/5
Herspeelbaarheid: 1/5
Spelplezier: 9/10
ALGEMENE SCORE: 7,8/10