
Onze review van Maracaibo zelf vind je hier: Maracaibo (desolospelers.blogspot.com)
Verder komt de uitbreiding met een geheel nieuw automadeck. In plaats van het op te nemen tegen Jean, kun je het vanaf nu ook op gaan nemen tegen Jacques.
Als laatste komt de uitbreiding met vier nieuwe schepen (spelersborden) die met een double layer zijn uitgevoerd. Hierin worden de tegels, behorende bij de verschillende modules, geplaatst. Ook is er ruimte voor de verkregen Quest Tiles en blijft de markeersteen waarmee je het aantal vechtpunten bijhoudt beter op zijn plaats staan. Ik zou bijna zeggen dat alleen de nieuwe spelersborden de aanschaf van The Uprising al rechtvaardigen.

Met Maracaibo: The Uprising veranderen de regels van het basisspel nauwelijks. Omdat Jean meestal met drie tot vier beurten de Caribische Zee wel weet rond te varen, kan het spel vrij snel afgelopen zijn. Als je daarin iets meer zelf de hand wilt hebben, raad ik je aan om het tegen Jacques op te nemen.
Net als Jean komt ook Jacques met een variabele moeilijkheidsgraad. Zijn deck bestaat uit zeven automakaarten. Op elke kaart staan zeven acties. Als Jacques aan de beurt is, draai je de bovenste kaart van zijn deck open en voer je een actie uit. Welke actie je uitvoert, is afhankelijk van de hoeveelste kaart van het deck je net open hebt gedraaid. Als het de eerste kaart van zijn deck is, voer je de eerste actie uit. Is het de vierde kaart van zijn deck, dan voer je de vierde actie uit.

De acties van Jacques bestaan uit het leveren van goederen aan de markt van een specifieke stad, het voltooien van een zoektocht of het verkennen van het binnenland van Venezuela met zijn ontdekkingsreiziger.
Jacques pakt geen kaarten uit het aanbod maar krijgt elke ronde overwinningspunten op basis van het aantal kaarten dat van zijn deck is opengedraaid. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad die je aan het begin van het spel hebt gekozen, levert een kaart hem vijf of tien overwinningspunten op. Als Jacques ook het einde van de ronde heeft ingeluid, krijgt hij die ronde vijftien overwinningspunten extra.
Omdat jij jouw overwinningspunten vooral bij de eindtelling zult pakken, zul je zien dat Jacques in het begin ver op jou zal uitlopen. Het kan zo maar zijn dat Jacques na twee rondes al op zestig punten staat waar jij het nog moet doen met slechts vijfentwintig punten. Laat je daardoor vooral niet afschrikken. Mijn ervaring is dat je dat verschil aan het einde van het spel echt wel goed hebt weten te maken. Al heb ik nog niet op de hoogste moeilijkheidsgraad gespeeld, dus ik kan niet zeggen of je Jacques altijd zult verslaan. Maar ga er maar van uit dat dat niet zal lukken. Als dat geen uitdaging is?
Ik geef de voorkeur aan het spelen tegen Jacques boven het spelen tegen Jean. Jacques doet namelijk niets met het verkrijgen van invloed en het vechten voor (of tegen) Spanje, Frankrijk of Engeland. Dat maakt het spelen voor mij net even makkelijker. Ik kan me dan meer kan focussen op de andere delen van het spel, waar mijn voorkeur ook naar uitgaat. Ook is het werken met het deck van Jacques net even makkelijker dan het werken met het deck van Jean. Zoals aangegeven in mijn vorige review, vind ik het bepalen van het land waarvoor Jean gaat vechten nog best een vervelende rekensom. Het haalt mij net even te veel uit het spel. Met Jacques heb ik daar geen last van. Voor mij ideaal dus.
Is Jacques dan makkelijker te verslaan dan Jean? Zeer zeker niet, vooral als je het spel op een hogere moeilijkheidsgraad speelt. Kijk bij de keuze voor Jean of Jacques daarom vooral naar waar je eigen voorkeuren liggen. Houd daarbij ook rekening met de modules die je wel of niet aan het spel toevoegt. Speel je graag voor de invloed, neem het dan op tegen Jean. Zo niet, kies dan Jacques.
1. Home Ports
2. The Search
3. Resistance Tile
4. Uprising
5. Freeing The Caribbean
Home Ports
De module Home Ports is een upgrade voor je schip. Net als alle andere upgrades, kun je ook deze upgrade vrijspelen door de bijbehorende twee schijfjes van je schip te verwijderen. Aan het begin van het spel krijg je drie thuishavens, waarvan je er één kiest en op je schip plaatst. Het upgraden van dit deel van je schip levert je direct tien overwinningspunten op, als je daarvoor ten minste het benodigde aantal dubloenen kunt betalen. Daarnaast kent elke thuishaven een doorlopend effect dat je gedurende de rest van het spel kunt gebruiken. Voor het effect kan onder meer gedacht worden aan het krijgen van dubloenen wanneer je met je schip aanmeert in een stad of dorp onder heerschappij van Spanje, Frankrijk of Engeland, het mogen inzetten van een tweede ontdekkingsreiziger waarmee je het binnenland van Venezuela kunt verkennen of het mogen inzetten van kaarten met suiker als goed voor elk willekeurig ander goed of voorwerp. Vooral deze laatste thuishaven is een grote favoriet bij mij.

The Search
Met de module The Search ga je tijdens het spel op zoek naar Luysa. Zij is gevangengenomen en wordt ergens in het Caribisch gebied gevangen gehouden. Het is aan jou om uit te zoeken waar dat is en haar te bevrijden. Tijdens het spel kun je er, voorafgaand aan het uitvoeren van de hoofdactie, voor kiezen om een hint te onthullen. Een hint levert je altijd een kleine bonus op, maar brengt je niet altijd dichter bij het onthullen van de locatie waar Luysa gevangen wordt gehouden. Het nemen van een hint is dus altijd een gok.
Zodra de locatie bekend is, zal iemand Luysa ook moeten bevrijden. Dit doe je door het aantal benodigde vechtpunten in te leveren wanneer je met je schip in de juiste locatie bent aangemeerd. Een andere mogelijkheid is het betalen van het losgeld van vijftien dubloenen aan het einde van het spel.
Ik ben van mening dat de module The Search voor een solospeler het minste toevoegt. Per ronde onthul je misschien één of twee hints en als je dan de pech hebt dat daar veel verkeerde hints bij zitten, dan weet je pas laat in het spel op welke locatie Luysa gevangen wordt gehouden. Je hebt dan niet of nauwelijks tijd om nog naar die locatie te varen en haar te bevrijden. Je zult het dan moeten hebben van het betalen van het losgeld. Zelf besteed ik die dubloenen dan liever aan het investeren in een prestigieus gebouw of het kopen van een mooie kaart die me meer overwinningspunten oplevert. Laat Luysa maar lekker zitten waar ze zit, denk ik dan.
Resistance Tile
Net als Home Ports is ook de module Resistance Tile een upgrade voor je schip. Wanneer je een stad of dorp van zijn heerser bevrijdt, verwijder je de Ownership Marker niet uit het spel maar plaats je deze op de Resistance Tile van jouw schip. Je krijgt daarvoor direct een beloning. Deze actie kun je al direct vanaf het begin van het spel uitvoeren, je hoeft voor dit deel van het schip nog niet de upgrade te hebben vrijgespeeld. Op het moment dat je de upgrade hebt vrijgespeeld, ontvang je direct vier dubloenen en is er nu een nieuwe dorpsactie voor jou beschikbaar.
Uprising
De module Uprising wordt altijd gespeeld in combinatie met de module Resistance Tile. Uprising verandert de manier waarop je vecht. In plaats van te vechten onder de vlag van Spanje, Frankrijk of Engeland, kun je er nu ook voor kiezen om te vechten tegen één van de drie naties.
Freeing The Caribbean
Ook de module Freeing The Caribbean wordt altijd gespeeld in combinatie met de module Resistance Tile. Bij de setup van het spel krijg je niet, zoals gebruikelijk, twee kaarten met carrièredoelen om uit te kiezen, maar krijg je willekeurig één van de volgende vier kaarten toebedeeld: Fellowship, Valor, Fighting Spirit of Urge for Discovery.
Net als Uprising verandert Freeing The Caribbean de manier waarop wordt gevochten in het spel. Je kunt nu alleen nog vechten tegen Spanje, Frankrijk of Engeland, niet langer onder de vlag van één van die landen.
Het mag duidelijk zijn dat de modules Resistance Tile, Uprising en Freeing The Caribbean zich vooral richten op het vechten voor (of tegen) Spanje, Frankrijk en Engeland. Zoals eerder aangegeven, is mijn focus altijd meer gericht geweest op andere delen van het spel. Door het toevoegen van deze modules word je min of meer ‘gedwongen’ je ook op dit deel van het spel te richten, en dat bedoel ik positief.
Conclusie
Maracaibo: The Uprising geeft een aantal nieuwe speelmogelijkheden aan het spel Maracaibo. Voor de solospeler is misschien niet elke module even interessant, maar de vijf modules, de nieuwe spelersborden (double layer) en een geheel nieuwe automa maken dat de houdbaarheidsdatum van Maracaibo aanzienlijk is verlengd. Ik speel niet meer zonder de module Home Ports en pak eigenlijk ook altijd wel modules Resistance Tile en Uprising erbij. Was je al fan van Maracaibo, dan is Maracaibo: The Uprising een uitbreiding die je er heel goed bij kunt hebben. Al is het dan alleen maar voor de double layer spelersborden.
Review door Corien de Jongh © Voor De Solo Spelers ©
Pro
+ Nieuwe speelmogelijkheden
+ Herspeelbaarheid
+ Variabele setup
Con
- Module The Search voegt voor solospelers weinig toe
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 4/5
Art/Componenten: 8/10
Spelregels: 4/5
Setup/Speeltijd: 3/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 5/5
Spelplezier: 8/10
ALGEMENE SCORE: 8,0/10