Afgelopen week hebben we een greep uit de oude doos gedaan en hebben we de review van Expeditions opnieuw met jullie gedeeld. In de conclusie van die review gaven we toen al aan dat er in de wandelgangen van Stonemaier Games werd gesproken over een uitbreiding voor Expeditions. En dat is Expeditions: Gears of Corruption geworden. Vandaag gaan we kijken naar wat deze uitbreiding biedt en geven we antwoord op de vraag of het wel of geen aanvulling is op het basisspel. Ben je daar benieuwd naar? Lees dan snel verder…
In deze review gaan we natuurlijk niet meer in op het basisspel zelf. Wil je daarover meer weten, dan kan je de review hier vinden.

Wat is er nieuw onder de zon?
Expeditions: Gears of Corruption (2024) brengt een aantal dingen met zich mee. Zo bevat de uitbreiding nieuwe Map Tokens. Op deze Map Tokens staan bonussen afgebeeld. Je kan hierbij denken aan extra Power (Macht) of Guile (Listen), extra munten of het mogen pakken van een Quest-, Item- of Meteorite-kaart die open op het speelbord ligt.
Ook is er nu voor elk karakter een startkaart voorzien waarop een bepaalde hoeveelheid Power en/of Guile staat afgebeeld. Je begint het spel nu met die hoeveelheid Power en/of Guile. Verder krijgt elke speler een speciale arbeider, de Hero Worker. Deze arbeider kan voor elke willekeurige andere arbeider ingezet worden. Wat Prelude is voor Terraforming Mars, is Gears of Corruption voor Expeditions zullen we maar zeggen.
Ook is er nu voor elk karakter een startkaart voorzien waarop een bepaalde hoeveelheid Power en/of Guile staat afgebeeld. Je begint het spel nu met die hoeveelheid Power en/of Guile. Verder krijgt elke speler een speciale arbeider, de Hero Worker. Deze arbeider kan voor elke willekeurige andere arbeider ingezet worden. Wat Prelude is voor Terraforming Mars, is Gears of Corruption voor Expeditions zullen we maar zeggen.

Daar komt Swiebertje
Het meest belangrijke van deze uitbreiding is de mogelijkheid van het spelen met de Corrupted Mech Module. Tijdens het spel zwerft er dan een corrupte Mech over het speelbord. Om de bedreigingen van deze Mech het hoofd te kunnen bieden, komt Expeditions: Gears of Corruption met twee nieuwe Mechs en vier nieuwe karakters en bijbehorende metgezellen.
Als laatste zijn er nog componenten voor een zesde speler. Het is mij echt een raadsel waarom, want naar mijn mening is Expeditions eigenlijk alleen geschikt voor één of twee spelers. Met de nieuwe startkaarten wil ik een spel met drie spelers eventueel ook nog wel overwegen, maar alles daarboven is, in mijn optiek, doen aan zelfkastijding. Maar goed, we zijn hier bij De Solospelers vooral geïnteresseerd in de solovariant van een spel, dus wat ik je wil meegeven is dat er meer keuze aan karakters en Mechs is, en je daarmee andere strategieën kan volgen.
Je kunt het spel spelen zonder de Corrupted Mech Module. Je gebruikt dan alleen de nieuwe Map Tokens, de startkaarten (met een bepaalde hoeveelheid Power en/of Guile om het spel mee te starten) en de Hero Workers.

You get a Map Token and you get a Map Token!
Door de bonussen op de Map Tokens zal je nu sneller geneigd zijn om je Mech te verplaatsen naar nog niet ontdekte locatietegels. Ik wel tenminste. Bij het ontdekken van een locatietegel wordt het Map Token op de locatietegel omgedraaid en neem je onmiddellijk de bonus. Je kan de bonus dus niet tot een later moment in het spel bewaren.
De bonussen zijn altijd gunstig. Jamey Stegmaier heeft wel eens aangegeven dat er getest is met Map Tokens waarop ook penalties stonden afgebeeld, maar dat had juist weer een averechts effect op het ontdekken van de tegels. Want het is natuurlijk nooit leuk als je een Power of een Guile moet inleveren, terwijl je buurman munten of een kaart mag pakken. Dat heeft Stonemaier Games dus niet doorgezet.
Het spelen met alleen de nieuwe Map Tokens, de startkaarten en de Hero Workers verandert het spel verder niet, behalve dan dat het nu iets sneller op gang komt. Je kan dit dus zonder problemen toevoegen aan het spel, ook al speel je dit met iemand die het spel nog nooit heeft gespeeld.
De Corrupted Mech Module vraagt wel om iets meer toelichting. De module bestaat uit twaalf Corruption-kaarten en een referentiekaart voor de Corrupted Mech.
De Corrupted Mech doet niet al vanaf het begin van het spel mee. Hij komt pas in het spel op het moment dat een speler zijn of haar eerste Glory Token plaatst. Aan het einde van de beurt van die speler wordt een niet-gebruikte Mech op een lege locatietegel geplaatst die eerder tijdens het spel al ontdekt is. Vervolgens worden vijf Corruption-kaarten open neergelegd op een manier zodat de kosten onderaan de kaart zichtbaar zijn.
De bonussen zijn altijd gunstig. Jamey Stegmaier heeft wel eens aangegeven dat er getest is met Map Tokens waarop ook penalties stonden afgebeeld, maar dat had juist weer een averechts effect op het ontdekken van de tegels. Want het is natuurlijk nooit leuk als je een Power of een Guile moet inleveren, terwijl je buurman munten of een kaart mag pakken. Dat heeft Stonemaier Games dus niet doorgezet.
Het spelen met alleen de nieuwe Map Tokens, de startkaarten en de Hero Workers verandert het spel verder niet, behalve dan dat het nu iets sneller op gang komt. Je kan dit dus zonder problemen toevoegen aan het spel, ook al speel je dit met iemand die het spel nog nooit heeft gespeeld.
De Corrupted Mech Module vraagt wel om iets meer toelichting. De module bestaat uit twaalf Corruption-kaarten en een referentiekaart voor de Corrupted Mech.
De Corrupted Mech doet niet al vanaf het begin van het spel mee. Hij komt pas in het spel op het moment dat een speler zijn of haar eerste Glory Token plaatst. Aan het einde van de beurt van die speler wordt een niet-gebruikte Mech op een lege locatietegel geplaatst die eerder tijdens het spel al ontdekt is. Vervolgens worden vijf Corruption-kaarten open neergelegd op een manier zodat de kosten onderaan de kaart zichtbaar zijn.

Corrupte bende
Dit is een goed moment om in meer detail in te zoomen op de Corruption-kaarten. Aan de onderzijde van de kaart staat een bepaalde hoeveelheid Power en/of Guile. Dit zijn de kosten die betaald moeten worden op het moment dat je een Vanquish-actie op de kaart wilt uitvoeren, net zoals je dat bij een locatietegel zou doen.
Aan de linker bovenzijde van de kaart staan één of twee windrichtingen samen met een penalty. De windrichting geeft aan in welke richting de Corrupted Mech verplaatst dient de worden. De penalty krijg je op het moment dat de Corrupted Mech wordt verplaatst naar de locatietegel waarop jouw Mech zich bevindt. Een penalty kan bestaan uit het kwijtraken van een Power, Guile of munt of het moeten afleggen van één van je handkaarten.
Zodra de Corrupted Mech op het speelbord is geplaatst, is hij steeds aan de beurt voor de speler die het eerste Glory Token heeft geplaatst. Wanneer de Corrupted Mech aan de beurt is, wordt als eerste een nieuwe Corruption-kaart opengedraaid en bovenop de voorlaatste Corruption-kaart geplaatst. Vervolgens wordt de Corrupted Mech, indien mogelijk, verplaatst in de richting die aan de linker bovenzijde van de nieuwe Corruption-kaart is afgebeeld. Er kunnen nu verschillende dingen gebeuren:
Aan de linker bovenzijde van de kaart staan één of twee windrichtingen samen met een penalty. De windrichting geeft aan in welke richting de Corrupted Mech verplaatst dient de worden. De penalty krijg je op het moment dat de Corrupted Mech wordt verplaatst naar de locatietegel waarop jouw Mech zich bevindt. Een penalty kan bestaan uit het kwijtraken van een Power, Guile of munt of het moeten afleggen van één van je handkaarten.
Zodra de Corrupted Mech op het speelbord is geplaatst, is hij steeds aan de beurt voor de speler die het eerste Glory Token heeft geplaatst. Wanneer de Corrupted Mech aan de beurt is, wordt als eerste een nieuwe Corruption-kaart opengedraaid en bovenop de voorlaatste Corruption-kaart geplaatst. Vervolgens wordt de Corrupted Mech, indien mogelijk, verplaatst in de richting die aan de linker bovenzijde van de nieuwe Corruption-kaart is afgebeeld. Er kunnen nu verschillende dingen gebeuren:
- Wanneer de betreffende locatietegel beschikbaar is, wordt de Corrupted Mech naar die locatietegel verplaatst. Een locatietegel is beschikbaar in het geval dat de tegel nog niet ontdekt is of niet bezet is door een andere Mech. Als de locatietegel bezet is door een andere Mech, dan blijft de Corrupted Mech staan maar krijgt de betreffende speler wel de penalty zoals eerder besproken.
- Wanneer er in de betreffende richting geen locatietegel beschikbaar is, dan wordt met de klok mee gekeken naar de eerstvolgende locatietegel. Dit wordt net zolang gedaan tot de Corrupted Mech verplaatst kan worden of een bezette locatietegel tegenkomt. In het laatste geval krijgt de betreffende speler natuurlijk ook gewoon de penalty.
- In het geval dat in geen van de zes richtingen een locatietegel beschikbaar is, staakt de Corrupted Mech zijn pogingen en blijft hij staan waar hij staat. Ik acht de kans persoonlijk niet heel groot, maar het zou kunnen.

Penalty!!
Nu hoor ik je denken: allemaal leuk en aardig, maar penalties? Daar hou ik helemaal niet van! Daar kan ik me iets bij voorstellen. Normaal gesproken heeft het mijn voorkeur ook niet. Het is dan ook het idee om de Corrupted Mech zo snel mogelijk van het speelbord af te krijgen. Want ja, dat is mogelijk. Gelukkig ook maar. Het is anders wel erg druk op het speelbord.
Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? Nou, dat is in de basis eigenlijk best eenvoudig, namelijk met een Vanquish-actie. Weet je nog dat op elke Corruption-kaart een bepaalde hoeveelheid Power en/of Guile staat afgebeeld? Door die te betalen, mag je de kaart bij je nemen. Een Corruption-kaart telt ook mee voor het verkrijgen van het Glory Token voor het hebben van zeven Corruption. Dat mogen dus de tokens en/of de kaarten zijn. Zolang je nog voldoende Power en/of Guile over hebt, mag je ook elke volgende Corruption-kaart nemen. Wanneer de laatste opengedraaide Corruption-kaart is weggespeeld, vertrekt de Corrupted Mech met een enkeltje naar de noorderzon en zie je hem niet meer terug. Dat geldt ook in het geval dat nog niet alle Corruption-kaarten waren opengedraaid.
Het spel is nu trouwens nog niet afgelopen, dat gaat namelijk net zolang door tot het einde op de gebruikelijke wijze wordt getriggerd... en dat is wanneer een speler zijn of haar vierde Glory Token weet te plaatsen. De lopende ronde wordt nog afgespeeld waarna nog een laatste ronde volgt.
Maar hoe krijg je dat dan voor elkaar? Nou, dat is in de basis eigenlijk best eenvoudig, namelijk met een Vanquish-actie. Weet je nog dat op elke Corruption-kaart een bepaalde hoeveelheid Power en/of Guile staat afgebeeld? Door die te betalen, mag je de kaart bij je nemen. Een Corruption-kaart telt ook mee voor het verkrijgen van het Glory Token voor het hebben van zeven Corruption. Dat mogen dus de tokens en/of de kaarten zijn. Zolang je nog voldoende Power en/of Guile over hebt, mag je ook elke volgende Corruption-kaart nemen. Wanneer de laatste opengedraaide Corruption-kaart is weggespeeld, vertrekt de Corrupted Mech met een enkeltje naar de noorderzon en zie je hem niet meer terug. Dat geldt ook in het geval dat nog niet alle Corruption-kaarten waren opengedraaid.
Het spel is nu trouwens nog niet afgelopen, dat gaat namelijk net zolang door tot het einde op de gebruikelijke wijze wordt getriggerd... en dat is wanneer een speler zijn of haar vierde Glory Token weet te plaatsen. De lopende ronde wordt nog afgespeeld waarna nog een laatste ronde volgt.

Alleen op de wereld
De Corrupted Mech Module kan uiteraard ook gebruikt worden wanneer je het opneemt tegen de Automa. Voor de Automa zelf speelt het spel met Corrupted Mech niet anders dan een spel zonder Corrupted Mech, behalve dan dat de uitbreiding met een aparte set Progress-kaarten komt. Net als in het basisspel komen de Progress-kaarten in vijf verschillende moeilijkheidsgraden.
Zolang jij de komst van de Corrupted Mech zelf nog niet hebt getriggerd, weet je al wel dat de Corrupted Mech op het speelbord geplaatst gaat worden tussen het plaatsen van het derde en vierde Glory Token door de Automa. Des te hoger de moeilijkheidsgraad waarop je het spel speelt, des te sneller dat zal gaan gebeuren.
In het geval dat de Automa de Corrupted Mech op het speelbord laat komen, wordt deze geplaatst op de beschikbare locatietegel met het hoogste nummer direct grenzend aan de locatietegel waarop jouw Mech zich bevindt. Dit moment wil je eigenlijk zien te voorkomen. Het liefst wil je de Corrupted Mech zelf plaatsen, want dan kan je hem in eerste instantie tenminste een eind bij jezelf uit de buurt houden.
Zelf geef ik er namelijk de voorkeur aan om eerst zoveel mogelijk Power en Guile te verzamelen en dan als eerste een Glory Token te plaatsen. De Corrupted Mech plaats ik dan niet al te ver bij mezelf vandaan. In mijn volgende beurt kan ik mijn Mech dan verplaatsen naar de locatietegel waarop de Corrupted Mech zich bevindt en een Vanquish-actie uitvoeren om hem zo snel mogelijk dat ticket te bezorgen.
Ook de Automa kan de Vanquish-actie op Corruption-kaarten uitvoeren, op dezelfde manier zoals hij aan Corruption Tokens kan komen.

Conclusie
Expeditions vond ik al een fijn spel en dat vind ik ruim een jaar later nog steeds. De uitbreiding Expeditions: Gears of Corruption wijzigt het basisspel nauwelijks, maar naar mijn mening genoeg om het spel niet meer zonder te willen spelen.
Ik blijf erbij dat het spel ideaal is voor maximaal één tot twee spelers. Nu je met de uitbreiding al begint met een hoeveelheid Power en/of Guile en een Hero Worker, wil ik een spel met drie spelers ook nog wel overwegen... maar met meer? Nee, dank u!
De twee nieuwe Mech-miniaturen zien er ook weer fantastisch uit en brengen weer nieuwe vaardigheden met zich mee. Met twee nieuwe karakters en bijbehorende metgezellen is nog steeds geen enkele expeditie hetzelfde en kan het spel nog steeds keer op keer gespeeld worden. Dus ja, naar mijn mening is Expeditions: Gears of Corruption een aanvulling op het basisspel.
Stonemaier Games zou Stonemaier Games trouwens niet zijn als ze niet al aan een tweede uitbreiding voor Expeditions aan het werken zouden zijn.
Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©
Pro
+ Je begint het spel al met een kleine voorsprong
+ De Corrupted Mech Module is een leuke aanvulling
Con
- Componenten voor een zesde speler… waarom?
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 1/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,2/10
Review door Corien de Jongh © voor De Solospelers ©
Pro
+ Je begint het spel al met een kleine voorsprong
+ De Corrupted Mech Module is een leuke aanvulling
Con
- Componenten voor een zesde speler… waarom?
REFERENTIEPUNTEN
Thema: 5/5
Art/Componenten: 9/10
Spelregels: 5/5
Setup/Speeltijd: 1/5
Geluk versus strategie: 4/5
Win-/Verliesconditie: 4/5
Herspeelbaarheid: 4/5
Spelplezier: 7/10
ALGEMENE SCORE: 7,2/10